• olof 45

Bra julklapp åt nån som har det knapert?

Hej,

Är i en situation där jag kan ge en julklapp åt en person som jag vet har det knapert. Tänkte mig typ 500kr (eftersom jag redan köpt en Polarn & Pyret klänning åt dottern, som är 2,5 år - tänker att de nog sällan unnar sig fina/dyrare kläder).

Men vad kan man ge?? Står helt stilla i huvudet. Vill helst inte ge presentkort, och inte alkohol heller...

Tacksam för ideer !

//O

• Svar på tråden Bra julklapp åt nån som har det knapert?
  • olof 45

Puffar - Ingen som har någon bra idé? Jag träffasr denna person imorgon, så det är under eftermiddagen jag borde införskaffa något...

Vad skulle ni själva uppskatta att få i tider som dessa? 

Min fru tänkte kvalitetshanddukar, men jag känner att det kanske finns något bättre, nån förbrukningsvara kanske?

• olof 45
    Spucks skrev 2022-12-19 09:54:26 följande:

Varför inte presentkort? Jag hade absolut uppskattat detta, när jag hade det väldig knapert. Betydlig mycket mer än något fint till hemmet, dyra kläder eller annat onödig.

Min fru tycker det är lite 'fult' att visa prislappen... som det blir med presentkort.

Om jag ska pitcha presentkort - till var? 
  • olof 45
    Anonym (Emma) skrev 2022-12-19 10:01:11 följande:

Är det en person eller ett par?

För en person - nu vet jag att du skrev inte presentkort - men jag unnar mig sällan själv "må bra" saker som massage/fotvård. Det hade jag uppskattat. Eller ett tiokort på simhallen. 

För någon som har det knapert och kanske behöver guldkant för mer än en - en typ delikatesskorg med sådant man gillar? Det behöver inte vara lyxostar. Jag hade uppskattat en korg med saker jag faktiskt äter (allergi bla). Men det är jag. Hade uppskattat Wasaknäcke, riskakor, flingor, te, ljus, servetter, dryck i glasflaska, chips - ja, många torrvaror med mera. Men givetvis kan det vara känsligt också. Jag hade hellre uppskattat det än en prydnadssak jag inte önskat.

Eller kanske ett typ presentkort med att ni kan gå på bio ihop och du står för film och snacks? 

Tvål och liknande som ändå går åt - men återigen - inga konstiga saker som inte används. Typ bodyshops jordgubbsdoft - vill de inte använda det själva så kan barnet använda det. 

Lite kort varsel - bakar personen en del hade jag nog köpt fäger att färga in saker med (typ karamellfärg fast bättre som Wiltons färger). De finns oftast på nätet eller i speciella bakaffärer. Gett bort det till hemmabagare några gånger och det har uppskattats. 

Tack, bra förslag!

Kanske borde förtydliga lite dock - detta gäller en man som jobbar som städare hos oss en gång i veckan. Han har en fru (som också jobbar som städare - hon jobbade hos en granne, det var så vi hamnade att anställa hennes make), och en liten dotter.

Jag vet inte så jättemycket om vad de gillar att göra eller äta... 
  • olof 45
    AnnaZL skrev 2022-12-19 10:16:40 följande:

Om du är arbetsgivare (eller kund till företaget de arbetar på), ge pengar! Det är vad anstä uppskattar allra mest. En julbonus är aldrig fel.

Inte enbart mitt beslut - totalt tio familjer måste enas, och alla håller inte med om att vi ska ge julbonus. Men vi ska ge löneförhöjning med 8% från januari...
  • olof 45
    Spucks skrev 2022-12-19 16:55:05 följande:
    ????? Först skriver du att DU ska ge något för ungeför 500kr och DU har redan köpt något till och sedan skriver du att din fru är emot en presentkort och nur ska ni plötlig kommer överns med nio andra familjer? 
    Varför behöver ni någon annans tillåtelse att stoppa 500kr i ett kuvert som ni ger er städare som julbonus?
    Nu har julen passerat och jag har inte varit här inne på forumet, tyvärr. Men för avslutnings-skull, ifall denna tråd ändå läses av någon så låt mig förklara:

Julbonus/pengar räknas in som kompensation för hans jobb. Vi r tio familjer som anställer honm eller hans fru. Om EN familj skulle ge kontanter i 'julbonus' - eller högre lön för den delen, skulle de andra se snåla ut och det skulle nog leda till en del diskussioner.

Så det vi som grupp kommit överens om är att vi inte ger penninggåvor utöver lönen, där alla betalar samma (vitt, dessutom). Däremot fritt fram att ge julgåva.

Dina andra kommentarer förstår jag inte? jag hade tagit på mig uppgiften/mentala bördan att ordna presenterna åt vår städare. Min fru behöver itne sköta allas julklappar. Däremot vill jag gärna ha hennes godkännande. Är det svårt att förstå? och ja, jag ahde hittat en grej, men ville ha ytterligare något för att göra gåvan ännu lite mer rejäl.

tack och hej
Svar på tråden Bra julklapp åt nån som har det knapert?