Autism utredning?
Hej.Jag har en dotter som är 18 år, hon har lite problem med det sociala spelet. Hon tycker själv det är jobbigt med nya människor, vet aldrig vad hon ska säga.
Hon är en hästtjej och trivs väldigt bra i stallet, där kan hon och känner sig trygg. Hon är helt ointresserad av fester som många andra i sin ålder. Hon sitter hellre hemma en lördagskväll och tittar på serier.
igår brast mitt hjärta när hon själv säger att hon är trött på att alltid komma i andra hand😢 Hon har inga kompisar sedan barndomen, de hon har haft har hon glidit ifrån. de två vänner hon har i skolan har pojkvänner så de är ofta upptagna och vännerna i stallet har alla kompisar sedan tidigare. När hon skickar frågor om de ska hitta på saker så får hon inte alltid svar. Hon börjar nu undra om de inte vill vara med henne eller bara är kassa på att svara😢
Hon har flera typiska drag från autismspektra, väldigt detaljerad när hon pratar så människor slutar lyssna, ställer aldrig frågor till andra. Hon intresserar sig inte för andra. Jag har sagt att hon behöver vara lite mer nyfiken men hon anser att människor berättar det de vill att hon ska veta🤷🏽?♀️
Min fundering är om jag ska föreslå för henne att göra en utredning men samtidigt vill jag inte trycka på att något kanske är ?fel? på henne.
Jag vet liksom inte hur jag ska kunna hjälpa henne. Hon är världens bästa kompis som ställer upp till döden om man bara lär känna henne. Men man får inte göra något som hon anser är fel för då är man körd🤪