Anonym (V) skrev 2022-12-19 14:57:16 följande:
Du ska sätta terminsbetyg i relation till betygskriterierna, vilket innebär att det är fullt möjligt att ge elever ett A eftersom du kräver lägre nivå för ett A av en elev i åk 7 än i åk 9, i t.ex skrivandet. Skolverket förklarar detta, bl.a i sina informationsfilmer. Elever ska ha möjlighet att nå hela betygsskalan varje termin. Det är du som planerar det centrala innehåll eleverna får möta och du kan varken ha det eller förväntad progression i åk9 för ett A i slutbetyg som ursäkt för att inte göra hela betygsskalan tillgänglig. Ja, jag tycker det är maktmissbruk att hålla nere betyg, om än oavsiktligt pga att inte alla lärare är pålästa, men fortfarande ett otyg i myndighetsutövning, och det finns också lärare, tvärsäkra och helt outbildade i barnpsykologi, som hävdar att det sporrar barn (att inte få de betyg de förtjänar förrän VT åk9).
Nej, det är möjligt att Skolverket inte hade tänkt färdigt och fått efterhandskonstruera i det här med i relation till betygskriterierna. Så blir det ju med en politiskt styrd skola: Nycker, för lite underlag och forskning, sedan en ny nyck.
Jo, jag har sett den där filmen också. Så har jag också gjort med de tidigare betygssystemen (4 eller 5 stycken
). Men med åren har man bara gjort det sämre och sämre tills det inte funkar längre att göra som de säger. Förutom att det ju inte går att sätta betyg när man lär sig ett nytt språk och har haft det en termin eller även ett år. Men då hade ju inte 6:orna betyg, eller 7:orna.
För lite över 20 år sedan hade vi sifferbetyg 5 - 1. Sedan fick vi "mål" och då fick vi en noggrann utbildning i hur vi skulle göra. Inte bara det, utan vi fick sitta en hel helg och skapa lokala mål, så att vi exakt visste vad som gällde i 6:an, 7:an, 8:an och 9:an. De implementerades, det skapades en mall som man skulle registrera uppnådda mål i. Då var vi insatta. Och det räknades inte heller på ett sånt krångligt sätt.
Sedan kom snart nästa system ganska snart, och vi kunde dumpa allt arbete. Och inte fick vi en sån utbildning igen! Högst en fjärdedel av arbetet gjordes nu, med betygskriterierna. Trots att det var mer komplicerat. Och det var helt nya betyg (G, VG, MVG). Sedan blev det kunskapskrav och nya betyg (A - F), och nu är det betygskriterier igen, men med anpassade regler. Och tillräckligt med utbildning i detta fick vi senast med målen, för 20 år sedan. Allt efter detta var mer eller mindre dysfunktionellt.