Inlägg från: Anonym (Hopplöst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hopplöst)

Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

Helt sjukt, detta nya betygsystem gör att det nästintill är omöjligt att få E. Hur ska barnen kunna känna någon som helst framtidstro? Gymnasium endast för eliten.

Något måste göras, för så här kan det inte få fortsätta.

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:51:54 följande:
    När han haft läxor i läsförståelse så blir ju svaret på många frågor "det står ju inte". Dvs han saknar förmågan att läsa mellan raderna och kunna svara på det som inte står eller där man måste vända på ett resonemang. 

Det är ju helt sjuk att de begär att ett barn ska klara av att läsa mellan raderna eller resonera och dra slutsatser. Sånt går ju inte att lära sig utantill.

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-19 19:10:06 följande:
    Läsförståelse går knappast ut på att lära sig utantill, det handlar om att förstå budskapet i en text. Inte alls orimligt att en 12-åring kan förväntas resonera och dra slutsatser. 

Om de ska förstå budskapet så måste ju någon förklara budskapet på en begriplig nivå först. Annars går det ju inte.

I den åldern borde det bara var frågor som går att svara kort på. Dagens orimliga krav gör  barn utbrända redan innan högstadiet. Att förväntas skriva och resonera på en nivå som man är långt ifrån mogen till.

• Anonym (Hopplöst)
    AndreaBD skrev 2022-12-20 09:30:34 följande:
    Det konstiga är dock att den läxläsningen som skolorna ändå försöker med då och då, inte nyttjas. Jag har sett det flera gånger under mina hittills 25 år som lärare. Skolorna lägger in läxläsning på två eller tre eftermiddagar i veckan och knappt någon elev kommer dit. Då fick man ta upp det i utvecklingssamtal och bestämma att eleven ska gå dit, och föräldrarna tyckte ju förstås att det var bra, men även då kom inte dessa elever regelbundet (ofta bara en, två gånger). Och föräldrarna reagerade inte på att de inte gick dit. Hur mycket mer ska skolan göra? Då har ju eleven och föräldrarna nonchalerat det. Och detta händer gång på gång! 
    Efter skolan är ju ungarna som en kraschad trasa och vill hem och vara ensam och vila först av allt. Dessutom känns det stigmatiserande att gå på läxläsning.
    Vad menar du att föräldrarna ska göra? Stå utanför skolan som en vakt och förhindra hemgång? De kanske har ett jobb att sköta också.
  • Anonym (Hopplöst)
    AndreaBD skrev 2022-12-20 23:46:16 följande:
    Ditt val! Du har valt dina prioriteringar. Det är ju precis det jag säger. Många av dagens föräldrar prioriterera allt möjligt före barnens utbildning. 
    I min branch inte välja arbetstider för att kunna stå utanför skolan när den slutar. 
    Så det hjälper inte att gå ner i tid heller. Det ärninget vi har rätt att göra heller.

Ska man ska sluta jobba och leva på socialbidrag? Fast då kommer soc att kräva att man söker alla jobb som finns. Jag har inga problem att få jobb så då kommer jag i så fall inte heller få något heller.

Jag vet att mitt barn förmodligen aldrig kommer att kunna få någon utbildning eller jobb (även om jag gör allt i min makt för att ska gå) . Därför är det ännu viktigare att jag jobbar och sparar pengar för framtiden så att jag kan försörja mitt barn så länge jag lever. För jag hoppas mitt barn ska orka leva ändå.
  • Anonym (Hopplöst)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-21 12:08:29 följande:
    Jag tror att enda sättet idagens samhälle är att se till att barnen är engagerade i fritidsaktiviteter, förr behövdes inte det men idag är det nödvändigt för annars blir det automatisktbara att sitta vid skärmar, inomhus, stillasittande och supersnabb belöning utan ansträngning. Bra aktiviteter är musikinstrument, gärna i en orkester, och alla typer av idrott. För barn som inte gillar idrott så kan man gå i teaterundervisning, gjorde min dotter i många år eller ägna sig åt tex scouterna. 

Genom aktiviteterna får de träna att arbeta tilsammans med andra, de får träna koncentration och de lär sig att vill man bli bra på något, då måste man anstränga sig. 
    Orkester, teater, idrott osv hur ska man lyckas få iväg barnet på sånt? Det finns ingen som helst ork till att vara bland folk eller att ta sig ut efter skolan.
  • Anonym (Hopplöst)
    AndreaBD skrev 2022-12-21 11:12:41 följande:
    Dumheter, andra jobbar också. Du behöver inte vara där, du behöver peppa ditt barn så att hen går dit! Det allra viktigaste för att barn ska lyckas i skolan - vet du vad det är? Att föräldrarna förväntar sig att barnet ska lyckas och att barnet ska göra sitt bästa för att lyckas. Att de säger till sitt barn: "Jag förväntar mig att du gör ditt bästa i skolan! Det är ditt jobb och du ska sköta det! Ta gärna hjälp, fråga läraren eller gå på läxläsning."

Du har gett upp. Du förväntar dig att ditt barn ska misslyckas. Du förväntar dig att ditt barn är för trött ändå. Det är de sämsta förutsättningarna. Och det där med att försörja sitt barn så länge man lever. Ja, det lär du i så fall behöva göra. Men det är synt. Jag har själv två barn med NPF och de jobbar. Och jag hade en syster med lätt intellektuell nedsättning. Hon dog så snart mina föräldrar inte fanns längre för att hjälpa henne. De hade bara tänkt så långt som sin egen livstid och hon klarade sig uppenbarligen inte utan dem. Det är risken med det hela. 

Jag har INTE gett upp. Bara tanken på att det finns en mikroskopisk chans gör att jag anstränger mig till max för att peppa och hjälpa. Prioriterar mig själv sist av allt, jag umgås aldrig med någon, gör aldrig något för min egen skull. På helgerna tar jag fram läxor och kämpar på. Ibland lyckas jag få med barnet på badhus eller iallafall ut en stund. Att kanske få se ett leende, kanske tom ett skratt gör att jag kämpar på.

Jag är alltid positiv inför barnet och pratar positivt om skolan. Men visst känner jag mig uppgiven av alla ouppnåeliga mål. Betyg nästa år och det ser inte ut att bli ett enda E.

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Q) skrev 2022-12-21 18:18:29 följande:
    Kanske är det idé att börja nysta i den här änden först. Varför är han så trött och orkeslös? Löser ni det så kanske pojken får mer energi att orka med skolarbete och fritid.

Kanske en läkarundersökning och se över sömn- och matvanor. Mer motion ger med tiden mer ork, men i början kan det ju vara raka motsatsen. Passa på att kolla upp syn och hörsel med så att han inte är tvungen att lägga extra energi på att bara se och höra - det kan vara uttröttande om något.
    Det är dagens skola med alla ouppnåeliga krav som tröttar ut. Är en helt annan människa efter några dagars ledigt. Det var en helt annan skola på min tid.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-21 19:21:46 följande:
    Har ditt barn autism? Då kanske du inte ska jämföra med TS barn. Barn med funktionshinder behöver särskilt stöd.

Nej. 

AndreaBD skrev 2022-12-21 18:41:15 följande:
    Det vore ju väldigt bra att direkt i början skriva att barnet har ett funktionshinder - det där är ju inte ett barn med normal kapacitet. 

Nej har inga diagnoser. 

Inser väl att jag är lat och prioriterar fel när jag hör hur duktiga många andra föräldrar är.

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-22 09:20:54 följande:
    Jag är TS och nu blandar du ihop min son med någon annan. Min son sportar massor, är med i två lagsporter och tränar och spelar match varje vecka. 
    Men då har han ju en enorm kapacitet. 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?