• Hyllemor

Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?

Jag arbetar på en förskoleavdelning med 20 stycken 5-åringar i ett innestadsområde med övervägande medelklassföräldrar.

Jag har arbetat på den här förskolan under ganska många år och jag upplever att det blir allt svårare för varje år att fånga barnen genom högläsning (och jag är ändå grym på högläsning.) 

För ett år sedan upplevde jag något mycket intressant när jag funderade mycket över det här. Vi hade en mycket trevlig stund vid matbordet, då jag och åtta barn och pratade lite allmänt om allt möjligt. Ett av barnen frågade vad jag hade gjort i helgen och jag svarade att jag faktiskt bara hade gjort en enda sak: jag hade läst en ny bok som jag tyckte var såå himla bra och det hade jag gjort nästan hela helgen. Barnet stirrade på mig och lade an ett gapflabb och sade:

"Nej, nu skojar du! Vuxna läser inte böcker!" 

"Joo, det är klart att de gör!" svarade jag och berättade om den jättespännande historien som jag läste (barnanpassat förstås). Samtliga barn vid mitt bord stirrade på mig som om jag vore ett UFO och efter att ha kollat med alla åtta barn, så visade det sig att ingen av dem hade sett föräldrar läsa en bok för egen del men några hade högläst böcker för dem när de var "små." Ett enda av barnen hade en mamma som "läser inredningstidningar", men alla var rörande överens om att vuxna inte läser. Eftersom jag även läser på bussen till jobbet så plockade jag upp min tegelsten med över 300 sidor och visade och de var mycket imponerade och de bläddrade nästan sönder den, eftersom de aldrig hade sett en så pass tjock bok förut.

Jag fortsatte min högst ovetenskapliga studie att kolla vad barnens föräldrar läste och efter några veckor så var det bara 3 barn som hade sett sina föräldrar läsa en bok. Nästan ingen hade en bokhylla hemma och få 5-åringar hade föräldrar som läste för dem "fortfarande."

Jag drog då igång ett projekt där varje barn en gång i veckan fick ett brev hem där vi önskade att de skulle ta med sig en barnbok hemifrån som de skulle berätta om och där vi skulle högläsa ur boken efteråt. Förvånansvärt många föräldrar skickade med pixiböcker eller böcker från McDonald's eller Burger King. Andra skickade med böcker som uppenbart var för barn under 3 års ålder eller däromkring. Det är ändå 5-åringar vi snackar om här. Det hela slutade med att vi frågade de enda två föräldrar som skickade med en åldersadekvat bok, om de ville låna ut boken till oss tills vi hade läst färdigt alla kapitel, eftersom 

Är det helt enkelt så att föräldrar har slutat läsa för sina barn? Jag funderar över om kanske många föräldrar läser via Nextory och andra appar så att barnen inte ser läsandet eftersom de bara upplever att föräldrarna "kollar mobilen" - men varför högläser man inte längre för barnen? För 10 år sedan kunde vi ofta få förslag från föräldrar om böcker som de tyckte att vi skulle läsa, eller att de bara helt random skickade med barnen en bok till förskolan, som vi läste. Det har inte inträffat igen sedan dess. Rent allmänt upplever jag att barn har betydligt mindre allmänkunskaper nu än förut och folk jag känner som arbetar i skolan upplever det samma. Det har troligen med alla skärmar att göra, men att barn inte vet att vuxna läser, är väldigt skrämmande.

• Svar på tråden Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?
  • MsM84

Vi läser varje kväll för både vår fyraåring och sjuåring, men vi läser bara vid läggning. Blir dock nyfiken på ?åldersadvekata? böcker. Min fyraåring brukar vilja läsa bonden Blom eller Pelle Svanslös. Min sjuåring har länge velat läsa barnböcker motsvarande lillebror, till jag fick honom att ge Musse och helium ett försök, han älskade det men ville inte börja med något nytt utan är tillbaka i barnböckerna. Vad är en lagom bok för en femåring menar du?

• Hum Hum Humla

Jag har alltid läst mycket men när jag fick barn så orkade jag inte, det var så korta stunder jag kunde vara i fred så det blev enklare att läsa en tidning eller något annat som inte krävde någon koncentration. Det var först när dottern kanske var i 7-8-årsåldern som jag började läsa mycket böcker igen. Så hade någon frågat henne när hon var 5 så hade hon nog också sagt att vuxna inte läser Skrattande
    Jag läste däremot mycket för henne fram tills hon började skolan ungefär. Jag vet att man borde ha fortsatt med högläsning även när hon började läsa själv, men jag gillar verkligen inte att läsa högt. Hon fortsatte ändå gilla att läsa själv fram tills tonåren ungefär, efter det har det tyvärr blivit sämre med läsandet. 

• Aliona

Jag tänker att det kanske inte är så konstigt att barn i förskoleåldern tror att deras vuxna inte läser, för det är ju väldigt svårt som småbarnsförälder att sitta och läsa när barnet är närvarande. Barnet kräver ju sin tillsyn och tiden går åt till att vara på lekplatsen, fritidsaktiviteter, handla och laga mat, leka, bada - och så högläsning för barnet då. Tänker att man som förälder främst läser när barnet somnat eller kanske på bussen eller lunchen. Jag blev nyfiken av tråden, och frågade min sexåring, och han sade klart ja på frågan om hans föräldrar läser böcker. Men det är klart, han ser att vi har böcker överallt, vi läser i soffan på helgmorgnarna när han tittar på film, och vi lånar båda vuxen och barnböcker på biblan. 

Sen med högläsning för barnen så är det ingen nyhet längre att det har gått ner, liksom barnens egna läsande, men jag skulle tro att det skiljer sig mycket åt. Vi går på biblioteket ca en gång i veckan och vi träffar så gott som alltid klasskompisar där. Det var också barnbokstema i skolan en vecka och inför det fick vi mail om problemet att barn läser allt mindre, och med uppmaningar att läsa. Redan efter ett par dagar fick vi dock ett mail till att det var uppenbart att det är en klass där man läser mycket, för barnen kunde handlingen i böckerna de pratat om och klassen klarat alla frågorna på skolbibliotekets tipsrunda. Nu är det en skola där 80% av eleverna har minst en högutbildad förälder, så jag antar att det spelar in. Det är väl vad som framkommit i forskning också, att barns läsning är direkt i proportion till föräldrarnas utbildning. 

Skolan har väl en stor roll att spela när det gäller att motarbeta den negativa utvecklingen. I sonens fsk-klass kommer tvåorna och högläser för dem en gång i månaden. Jättebra övning för tvåorna, och fsk-klassarna får förebilder i andra lite större barn. Jag valde också en skola med prisvinnande bibliotek, just för att jag tycker att det är viktigt. De går dit en gång varannan vecka och läser och lånar böcker, sen är det högläsning båda på lektionerna och på fritids. 

Mitt barn har en utländs förälder, från ett land som har litterär kanon. Jag vet att det är kontroversiell fråga i Sverige och man kan tycka vad man vill, men barnen i andra landet har en lista med böcker som de ska läsa varje sommarlov, och när de går ut skolan har de läst alla klassiker och har en god läsvana. Det landet ligger också i topp vad gäller läsande per capita. Annars kan man tänka att det finna en massa olika sätt att läsa och faktaböcker, ljudböcker eller serietidningar är inte nödvändigtvis sämre. Jag skulle heller inte uppröras, som du TS, över McDonalds-böcker. Nu äter vi inte på McDonalds själva, men jag har köpt många McDonalds-böcker på loppis, och det finns en hel del bra där. 

Till sist undrar jag varför du var tvungen att låna böcker från föräldrarna. Min sons fd förskola hade båda eget bibliotek och de gick då och då och lånade på stadsbiblioteket. Har inte ni tillgång till bibliotek på er förskola? 

• Pimpinellan
    MsM84 skrev 2022-12-17 19:08:04 följande:

Vi läser varje kväll för både vår fyraåring och sjuåring, men vi läser bara vid läggning. Blir dock nyfiken på ?åldersadvekata? böcker. Min fyraåring brukar vilja läsa bonden Blom eller Pelle Svanslös. Min sjuåring har länge velat läsa barnböcker motsvarande lillebror, till jag fick honom att ge Musse och helium ett försök, han älskade det men ville inte börja med något nytt utan är tillbaka i barnböckerna. Vad är en lagom bok för en femåring menar du?

Bonden Blom är ju fantastiskt roliga böcker. Skrattande  "Pysande palsternackor!"
  • Donaldduck1234

Hej
    intressan och skrämmande inlägg Som jag tror stämmer. Vi pratade faktiskt om just detta på bokcirkeln igår. Jag är övertygad om att mina barn sällan sett mig med en bok i handen. 1) jag har sällan ork till läsning på egen hand. Detta år har jag dock varit lite piggare och läst nästan ett tiotal böcker. 2) Flera av dessa har varit på ljudbok 3) oftast blir läsningen EFTER läggning

Det här gör ju naturligtvis avtryck för jag kan tänka mig att mina barn på 8 år och 5 år skulle säga exakt som dina barn på förskolan. Tyvärr. De hör ju bara att ?mamma ska på bokcirkel? men de har aldrig sett mig läsa en bok. Så inte fattar de vad det är Eller varför läsning är så viktigt (trots att jag ständigt säger det). Men eftersom jag kommit på det ska det bli ändring på det. 

• Tukt

Klart man som vuxen är en förebild. Men tror nog inte det gör så mycket skillnad om man ser sin förälder läsa i bland. Det är ju helt andra mekanismer inblandade här.

• Studentpappa

Vi läser för sjuåringen och hon som är elva läser böcker i perioder, går på bibliotek och barnen är vana läsare sen tidig ålder.

Själv har jag inte läst en bok på tio år säkert, läser allt möjligt på datorn hela dagarna på jobbet och det finns inte tid att sätta sig med en bok efter jobbet. Barnen har aktiviteter eller vill umgås, det ska jobbas i föreningar eller hemma. Sen vill iaf jag hinna träna också det prioriterar jag långt innan läsning.

På helgen skulle jag antagligen kunna läsa på morgonen, jag vaknar oftast först men gör det inte då heller. Är uppväxt med en mamma som läste jämt och gör fortfarande, men det hjälpte inte mig att bli bokmal... 

Men man märker ju att egentiden ökar ju större barnen blir så det kanske blir aktuellt igen om några år.

Ride it like you stole it
  • Mrs Moneybags

Min son är 11 och vi läser tillsammans på kvällarna varje dag. Det är enda stunden på dagen vi umgås utan skärmar, utan andra människor närvarande och bara pratar och läser. För mig är det en jätteviktig stund och jag tror den gör stor skillnad för honom också. Framförallt hoppas jag att han gör samma med sina barn i framtiden. 

Jag orkade inte heller läsa vuxenböcker när han var liten, men undan för undan läser jag mer som förr. Det är ju lättare när man har ett barn som dessutom är stort. 

Han går i en skola där de läser 40 minuter tyst varje morgon och jobbar mycket med skrivstil för att utveckla finmotoriken.
    Det har ju visat sig att just skrivandet har stor betydelse för läsandet. 

• Spucks

Jag förstår inte dem som skriver att yngre barn inte brukar se föräldrarna läsa, för de har ju inte tid när barnen är där och vaken. Varför det? Barnen behöver väl inte underhållas jämnt? Jag har aldrig haft problem att läsa även med små barn närvarande - jag läser när barnet leker själv (eller med en kompis) hemma, i kollektivtrafiken medan barnet tittar ut genom fönstret, på lekplatsen, när jag myser med ett sjukt barn på soffan, i väntrummet hos läkaren, ....

• Spucks
    MsM84 skrev 2022-12-17 19:08:04 följande:

Nu känner jag inte de böcker du nämner, men jag tycker att en 5åring borde i alla fall klara av en bok som tar 15-20 minuter att läsa. Alltså typ Pettson&Findus, olika Astrid Lindgren bilderböcker osv.
    Sedan beror det s
    åklart hur läsvana barnen är.  
Svar på tråden Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?