• Jemp

Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?

Skolan bad barnen ta med favoritboken för att jobba med under terminen. Förstahandsvalet sa jag nej till då vi 1) läste den hemma och 2) det var en biblioteksbok. Så onödigt att köpa nytt.

Han valde då istället en bok för lite yngre barn dvs inte kapitelbok. 

Ja, vi läser hemma. Främst för barnen men även jag som vuxen.

• Jemp
    Hyllemor skrev 2022-12-27 22:07:37 följande:

MsM84 skrev 2022-12-17 19:08:04 följande:

Vi läser varje kväll för både vår fyraåring och sjuåring, men vi läser bara vid läggning. Blir dock nyfiken på ?åldersadvekata? böcker. Min fyraåring brukar vilja läsa bonden Blom eller Pelle Svanslös. Min sjuåring har länge velat läsa barnböcker motsvarande lillebror, till jag fick honom att ge Musse och helium ett försök, han älskade det men ville inte börja med något nytt utan är tillbaka i barnböckerna. Vad är en lagom bok för en femåring menar du?

En åldersadekvat bok för en 5-åring kan vara alltifrån Mamma Mu och Kråkan till Ronja Rövardotter. Det är dock inte "Nasse hittar en stol"
    Vad tråkigt med så dömande förskollärare! Berättade du för föräldrarna att syftet var att bedöma deras litteraturval och inte att barnen skulle få välja en bok? 

Själv läste jag max boll för min 4.5-åring häromkvällen. Åldersadekvat? Nä. Enda boken vi har? Långt därifrån. Enda nivån vi läser på? Nej. Hade hon valt att ta med den till förskolan i en liknande uppmaning? Fullt möjligt.
Svar på tråden Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?