Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?
Jag älskar att högläsa och högläste varje kväll för min son tills han var 10 och vägrade. Vi hann med det mesta från Totte badar och Mamma Mu till Narnia på engelska och latinska prefix/suffix- för att lista ut vad ord betyder som man inte sett förut.
Men jag är ett läsmonster, började vid 4 och plöjde sedan igenom alla bokhyllor jag såg. Böcker var som mat för mig då min barndom inte var särskilt rolig och det var den bästa verklighetsflykt som fanns att tillgå. Jag har fortfarande levande drömmar och bilder från Den oändliga historien, landet Oz, Sagan om Ringen, Narnia och alla Nesbits urbrittiska miljöer och Jules Vernes fantastiska romaner, som endast skapats utifrån ordbeskrivningar.
Jag har sett rubinen glimma i konungens ankus i det fallna palatset hos Kipling, jag har hostat TBC-slem i trasor under trappan med Zola, jag har triumferat över mina fiender som greven av Monte-Cristo, jag har känt hur Klangens kallbrandssjuka ben brinner av smärta i Raskens. Jag har överlistat Circe för att rädda mina män på vägen hem mot Ithaka och jag har hållit andan ett helt kapitel och sedan tagit ett djupt rosslande andetag när kapten Nemos Nautilus desperat bryter igenom isen vid polen.
Min son i sin tur har nog knappt läst några klassiker idag utöver det som kommit med skolan, men han har hittat nätlitteratur som han läser tusentals sidor av. Jag har alltid framhållit nyttan med att läsa snabbt- mindre tid att lägga på läxor hela skoltiden igenom liksom- vem ser inte nyttan med det?
Pappa har mestadels gått över till att läsa på platta, men det vet ju sonen att pappa också läser.
Tyvärr har läsandet svårt att konkurrera om barnen idag tror jag. Det kräver mer fantasi och abstraktionsförmåga och ställer krav på ordförråd. Barn som inte får höra de orden i diskussioner hemma hänger inte med då. Jag tror att tröskeln blir för stor jämfört med färdigtuggat bildmaterial. Och datorspel är bra till en del saker men de triggar belöningssystem väldigt starkt och äter tid. Så den som vill spela och streama har helt enkelt ingen tid kvar till läsande.
Elektroniska media är tidstjuvar av rang, och det finns många unga vuxna som inte kan hyvla eller sticka eller sy i en knapp eller laga en punktering heller. Eftersom vi inte lär dem längre.