Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?
Jag har nästan gett upp att bara läsa, oftast använder jag projektorn så alla kan se bilderna samtidigt, sen pratläser vi om bokens innehåll. Barn har inte tid att vänta idag. Men på avdelningen bredvid med äldre barn läser de och barnen är väldigt intresserade. Det går om man läser mycket! När det gäller mina egna barn har jag läst högt varje dag upp till mellanstadiet, men det hjälpte inte för att få dem intresserade att fortsätta själva tyvärr. Den ena är lite bättre än den andra och har jobbat sig igenom Harry Potter tex, men han klagar på att han läser sakta. Jag undrar lite hur framtiden kommer bli. När jag pluggade på högskola kom ju många från gymnasiet. De var väl runt 10 när smartphones kom, allt var på dator och man skulle googla fram alla svar istället för att läsa i nån bok. Det antar jag är förklaringen till att många examensarbeten var nästan oläsliga. Högskolor och universitet kommer ju få anpassa utbildningarna för att folk ska kunna läsa vidare.. Känner mig som en dinosaurie på många sätt, förstår inte min omvärld längre, haha