• Tukt

Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?

Ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är med högläsning, rent statistiskt. Men tänker själv att man som vuxen gör en massa saker, men att de i dag är mindre viktiga än de var för 20 år sedan.
    En kan exempelvis göra en skogsutflykt och ungarna gillar det, men det kan ofta har svårt konkurrera med ett bytt spel på x-boxen, eller en ny film.
    Inte lika viktigt gå på bio när "alla" har en jättestor teve hemma, med bra ljud. 
    Det mesta sådant konkurrera inte nödvändigtvis med det andra. 
    Om man förr fick välja mellan att ingen läste en bok för en, eller att någon gjorde det, med att man i dag kan välja mellan att få den uppläst av en vuxen, jämfört med en ljudbok, blir då mindre viktigt.

• Tukt

Klart man som vuxen är en förebild. Men tror nog inte det gör så mycket skillnad om man ser sin förälder läsa i bland. Det är ju helt andra mekanismer inblandade här.

• Tukt
    Anotherone skrev 2022-12-18 22:32:41 följande:
    Det är inte svårt att förstå, det är ingen som hävdar att det är så. Men OM man är en person som vill läsa och gärna föregår med gott exempel framför sina barn så är det ett val man gör. Andra gör andra val. Som att inte läsa eller att läsa när barnen somnat. 
    De flesta här verkar utgå från att man är själv. När jag är själv med mina barn har jag sällan tid att läsa framför dem. Annat än ibland då den lilla (inkl sina NPF) har förmåga att koncentrera sig så pass att jag kan sitta 2,5m bort med en bok medan han håller på med sitt lego. Men alltsom oftast är vi två föräldrar hemma och då är det inga konstigheter om någon av oss sitter i soffan med en bok medan den andre leker med tåg, bygger lego eller leker. 
    Man gör såklart som man vill. Och det är lika såklart inte fel att visa på intressen inför barnen. Men tror du på allvar att det är det som skapar eller inte skapar intresse för läsning för barnen?
    Vi lever ju i en helt ny värld där andra saker konkurrerar hårt med läsningen. När mina barn var mindre kunde jag såklart satt mig och läst Pax-serien med dom. Men det räcker nog med fem minuters lyssnande på Storytell där Morgan Alling läser upp den bra mycket bättre än någon förälder kan, för att pappa ska vara passé. 
    Då får man göra det bästa av det. Det är en bra och viktig historia, även om man hör den berättas, och något man kan göra samman med barnen, trots att varken de eller föräldern läser en fysisk bok.
    Men svårt se att ens egna läsande skulle göra att de väljer mig framför Morgan. Däremot kan de, just för att den är så bra läst, skapa ett sug att läsa själv när en är mogen. 
Svar på tråden Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?