• Anonym (arg)

Kan jag kicka ut henne eller inte?

INTE en "fredagstråd".

En "vän" har bott hos mig senaste tiden och jag står inte ut längre. Hon vägrar flytta frivilligt och säger att jag bryter mot lagen och gör henne hemlös om jag kickar ut henne. Jag försöker förstå vad som faktiskt gäller, men min hjärna vill inte samarbeta.

Hjälp någon?

• Svar på tråden Kan jag kicka ut henne eller inte?
  • Anonym (C)
    Anonym (arg) skrev 2022-12-16 18:59:15 följande:
    Vad klassas som skälig hyra för ett rum? Hon ger mig 2000 i månaden, men det är för mat etc som jag köper med hemleverans... Men hon skulle ju kunna påstå att det är hyra.
    Säg till henne att om hon inte flyttar ut kommer du anmäla henne för folkbokföringsbrott.
    Det är olagligt att inte vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila och ger flera tusen i böter.
  • Anonym (arg)
    Miooo skrev 2022-12-16 20:34:53 följande:

Hur länge har hon bott hos dig? 

Ett halvår ungefär.
  • Anonym (Störey)

Om hon bott hos dig i ett halvår, har hon massa möbler och saker hos dig. Eller bor hon på soffan med en kappsäck? Har hon egna nycklar?

låter ju som ni bor ihop, så du får väl formellt säga upp henne via sms och mail och be henne flytta inom skälig tid. Funkar inte detta så får du kontakta kronfogden för handräckning.

• Anonym (CL)
    Anonym (arg) skrev 2022-12-16 17:59:41 följande:
    Hon är skriven hos sina föräldrar, men hon har flera gånger sagt att hon vill skriva sig här. Jag har sagt nej. Men nu blir jag orolig, kan hon göra det mot min vilja och på så sätt tvinga mig låta henne stanna flera månader?
    Det går att skriva sig i smyg hos någon tyvärr. Men kontakta skatteverket, det går att hindra att det sker. 
  • Anonym (H)

Är ni tillsammans har barn osv?

• Anonym (!!!)

Är hon inte folkbokförd där så bor hon ju inte där. Skicka hem henne till mamma och pappa.

• Anonym (HH)

Prata med kronofogden. 

• Anonym (Lex)
    Anonym (arg) skrev 2022-12-16 21:04:49 följande:
    Ett halvår ungefär.
    Går det till domstol och det helt saknas avtal så kommer hon med ganska stor sanolikhet anses som boende i din bostad. Speciellt om ni har levt som par. Då gäller vräkning med ungefär tre månaders fördröjning. Kan det anses att ni levt som sammanbode behövs också en bodelning.

Nu kommer det troligtvis inte gå till domstol så ta ifrån henne nyckeln och se till att hon får med sig sina prylar. Om du är för blödig för det ge henne en vecka att flytta
  • theotherone

Tja, eftersom hon är folkbokförd hemma hos sina föräldrar så kickar du faktiskt inte ut henne. Hon bor ju egentligen hemma hos sina föräldrar. Så allt det där snacket med att hon blir hemlös, det kan hon bara glömma.

Be henne flytta tillbaka till mamma och pappa. Byt lås om hon inte begriper. Bor du i hyresrätt? Kontakta hyresvärden och be om hjälp med avhysning.

Svar på tråden Kan jag kicka ut henne eller inte?