Inlägg från: Linnea.12 |Visa alla inlägg
  • Linnea.12

Ät upp unge!

Jag undrar på en sak. Du som inte har för vana att ge alternativa maträtter eller något annat att äta än det som serveras gör du mat till dig själv som du inte tycker om? Om ditt barn inte tycker maten är god och du har inställningen att man äter det man serveras behandlar du dig själv på samma promisser? Hur gör du själv i ditt eget hem när du lagar mat, lagar du mat som du inte tycker om och sen inte äter något annat istället? Om någon annan lagar en måltid hemma hos dig och du inte tycker det är gott tar du dig då inget annat istället efter maten? Går du inte i ditt eget hem och tar dig något att äta om du inte blev mätt på det som serverades? 

Själv skulle jag aldrig laga flygande Jakob tyllexempel och inte ha något mer alternativ. Sen om det är smörgås eller filmjölk men ändå någonting annat iaf. Smaka absolut och försöka äta någotav det som finns på bordet. Man kan äta lite grann. 

• Svar på tråden Ät upp unge!
  • Linnea.12

Smaka på maten är en annan sak än att faktiskt behöva äta mycket av maten man inte tycker om. Uppmuntra till att äta ser jag inget problem med. Man behöver ju smaka mer en än gång som någon mer skrev här i tråden för att vänja sig. Man kan ju behöva smaka 10 gånger innan man faktiskt kan säga att det inte var gått. Oftast så kan man ju äta antingen bara spagetti eller bara köttfärssåsen och sen nästa måltid äta lite mer.  Men om jag lagar mat som mina barn inte äter sig mätta på ger jag dem andra alternativ förutsatt de iaf smakat på maten och kanske till och med ätit lite grann. Mina barn gillar inte tacos  eller hamburgare till exempel eftersom de tycker köttfärsen blir för torr. Att åka på Max eller andra hamburger har varit väldigt svårt då barnen bara äter mosarellasticks, morötter och äppelbitar. Hemma serverar vi tacos och högrevshamburgare iaf och beroende på hur mycket de ätit av det som serveras så får de äta annat som de gillar. Ibland går det i lite mer av köttfärsen än andra gånger. 

Svar på tråden Ät upp unge!