Ät upp unge!
Anonym (Jag) skrev 2022-12-16 11:56:17 följande:
Sedan ska man komma ihåg att man gör barnen en björntjänst om man låter dem slippa all mat de inte gillar, och då menar jag inte som någon principsak utan det att man måste äta samma sak flera gånger innan hjärnan "fattar" att det är gott. Man måste hjälpa barnen att utveckla sitt smaksinne helt enkelt.
Små barn har fler aktiva smaklökar/ cm2 och känsligare luktsinne än vuxna och det som du knappt känner kan därför vara oerhört påträngande eller obehagligt för dem. Idag kan jag äta nästan allt men det är för att jag dels blivit gammal (det dör ett antal smaklökar om dagen från att man blir vuxen) och dels fått bortopererat en bit av slemhinnan i näsan så att jag helt enkelt inte känner obehagliga lukter lika mycket.
När jag var liten smakade dill som mögligt bröd, väldigt starkt och precis som när man tar en rostmacka med en rejäl mögelprick i munnen av misstag. Varför begär vuxna att man ska äta dillkokt potatis då- är det ens rimligt?
Min son har t.ex. aldrig fått ta barnmeny på restaurang utan har fått testa alla olika saker men vi har alltid sett till att någon valt en rätt som han nog äter och så kan man dela om det blir fel. Han har själv upplevt sitt smaksinne ändras genom uppväxtåren och kommenterat detta.
Men att tvinga i en tvååring leverstuvning bara för att "vänja dem" när de fem år senare hade ätit det utan att få äckeltrauma för livet är bara kontraproduktivt barnplågeri.