Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Ät upp unge!

Självklart tillagar jag mat som inte är det godaste jag vet. I stora delar handlar det om ekonomi. Jag avskyr falukorv, men jag köper det ibland, eftersom det är billigt. Jag ogillar också snabbmakaroner, tomatpuré och bacon, men man måste ju äta, liksom, trots att vi är låginkomsttagare till föräldrar. Sedan kan man piffa upp den mesta mat så att den blir godare och det gör jag så gott det går. 

Om JAG hade fått välja, så hade jag ätit riktigt kött varenda dag eller skaldjur, men det går ju inte alls. Vi äter inte ens "riktigt" kött en gång i månaden, utan till största delen processad mat och så har det varit under många år. 

Om mitt barn verkligen inte kan äta något, så tillagar jag det givetvis inte fler gånger - men generellt - om ett barn äter en sak vid 8 tillfällen under sitt liv, så kan de lära sig äta det, även om det inte är en favorit. Det finns dock tillfällen då sådant inte går. Jag kan inte svälja mögelost. Min son kan inte svälja svampsoppa. Vad gäller svampsoppan provade vi en gång när han var ett år (en sked) och han kväljdes. En gång när han var 3 år (en tesked) samt en enda gång när jag övertalade honom att sträcka ut tungan när han var sex år. Han klarade då svampsoppa och sade att det nog funkar, så han stoppade in en sked i munnen. Han kommer aldrig att äta det igen och jag tvingar inte honom alls.

Däremot kan han i princip äta allt utom svampsoppa, smält ost och pizza. Men det har bara krävts tre gånger för att förstå det.

Däremot är falukorv ingen favorit alls hos någon av oss här hemma, men man får ibland bara bita ihop och inse att ibland är mat endast bukfylla. Det har min son fattat sedan han var 3 år gammal och han gör det nu ännu när han är 8.

• Hyllemor

Jag tror att när man får smaka kass mat ibland, så uppskattar man också "vuxenmat" desto mer. Min son upplever en kulinarisk explosion när han får äta räkcoctail, snittar, starkt kryddad mat eller skaldjur som hummer eller ostron. Jag blir så jävla less på hans kompisar som inte kan äta en fucking jävla tacos eller spagetti carbonara, eller ens en wienerkorv med bröd eftersom det är "fel ketchup." Håll käften och ät, liksom och vill du inte ha ketchupen, så klaga inte över att det är fel märke utan tacka nej. Min unge avskyr äppelpaj, men alla tillagar det, eftersom han har äggallergi och det är svårt att tillaga annan efterrätt utan ägg, utan kunskaper. Trots det tar han alltid en liten bit, tackar för maten och äter det, även om han inte gillar det.

Så jävla svårt är det inte.

Svar på tråden Ät upp unge!