Inlägg från: Anonym (Förbi en punkt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förbi en punkt)

Mytomaner

När man ljuger mycket finns det ofta ett slags stadie i ljugandet där man skulle kunna erkänna, be om ursäkt och kunna få en ny chans, men det passeras rätt fort och då går det inte att backa, ingenting för en själv blir bättre av att erkänna så det enda sättet att inte se ut som en idiot är att fortsätta ljuga.

"Doubling down" tror jag det heter på engelska.

Sådär tror jag det är för en del mytomaner, denne har dragit så många historier för så många olika att denne har inget att vinna på att erkänna, så istället drar denne ännu mer lögner. 

Anonym (F) skrev 2022-12-16 16:26:16 följande:
    Man måste inte erkänna ofarliga lögner, man kan ju välja att bara sluta ljuga.
    Är ju svårt att göra när man kanske dragit något smaskigt för någon. Man underhåller ju någon annan med historierna med och denne vill veta mer, hur det går med den och sen situationen osv. Till exempel mig själv i gymnasiet. Jag hittade på att jag hade en relation med vår naturkunskapslärare och saker jag gjorde med honom. Det här tyckte de jag berättade för var jätteintressant och roligt eftersom han var mycket äldre, gift och det var så sjukt men sjukt på ett roligt sätt. Så gjorde mina egna sexfantasier till en "sann" berättelse.

Är så lätt att bli insyltat i sina egna lögner så med åldern har jag lärt mig att inte börja dra valser alls. För börjar man finns det bara en kort lucka att ta tillbaks det sedan måste man fortsätta 
    Friger skrev 2022-12-16 13:18:22 följande:

Hade en god vän som var mytoman. Han påstod mängder med saker. Det mesta visade sig vara lögn. Men en sak visade sig faktiskt vara sann, roligt nog!

Själv lät jag det passera. Om han är bästa kompis med Bill Clinton och har 12 miljoner på banken. Det spelar ingen roll för min del om det är sant eller lögn. Jag lät det rinna av och argumenterade inte.

Men skulle jag bli anklagad för en massa tokigheter så skulle jag dra öronen åt mig. Vill inte ha en människa efter mig som är paranoid. Låter giftigt...

Bästis med Clinton? Är din vän den sk. Göteborgsmytomanen som var lite av en lokalkändis för sina historier?
Svar på tråden Mytomaner