• Anonym (Tom)

JAG ÄR INTE!

Självmordsbenägen. Men jag vill inte leva, vill inte finnas. Är så FRUKTANSVÄRT trött på allt. Det enda som går att göra är att ta en dag i taget varenda eviga dag. Hoppas så innerligt att det inte finns liv efter efter döden eller reinkarnation. Så fruktansvärt meningslöst och plågsamt med allt lidande. Jo, jag har så klart haft bra dagar också men inte på något sätt väger de upp. Känner mig så j***a rädd, misslyckad, tom och hopplös. Jag är inte deprimerad, bara trött och ledsen.

• Svar på tråden JAG ÄR INTE!
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tom) skrev 2022-12-14 16:12:15 följande:
    JAG ÄR INTE!

Självmordsbenägen. Men jag vill inte leva, vill inte finnas. Är så FRUKTANSVÄRT trött på allt. Det enda som går att göra är att ta en dag i taget varenda eviga dag. Hoppas så innerligt att det inte finns liv efter efter döden eller reinkarnation. Så fruktansvärt meningslöst och plågsamt med allt lidande. Jo, jag har så klart haft bra dagar också men inte på något sätt väger de upp. Känner mig så j***a rädd, misslyckad, tom och hopplös. Jag är inte deprimerad, bara trött och ledsen.

Jag är med och stöttar suicide zero men ska också börja kämpa för dödshjälp. Önskar ingen att dö själva och på riskfyllda sätt i självmord utan att på ett värdigt sätt få hjälp att avsluta sina liv. Inte bara vid svår fysisk sjukdom utan även vid psykiska tillstånd.
  • Anonym (same)

Vi kan bilda klubb. Jag är inte heller självmordsbenägen men jag liksom bara väntar på att få dö.

• Anonym (Tom)
    Anonym (same) skrev 2022-12-14 16:27:40 följande:

Vi kan bilda klubb. Jag är inte heller självmordsbenägen men jag liksom bara väntar på att få dö.

Hjärta
  • Anonym (Tjej)

Vill du ha en chattkompis? 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Tom) skrev 2022-12-14 16:12:15 följande:
    JAG ÄR INTE!

Det du beskriver låter som just depression. Därför undrar jag varför du tänker att du inte är deprimerad? 

Kriterierna för depression är följande: (klippt från 1177)

Du är nedstämd.

Du är trött.

Du känner ingen glädje eller lust, inte ens till sådant du tidigare har gillat.

Du har ingen ork eller lust att ta itu med saker, och vardagen känns jobbig och meningslös.

Du kan också känna igen dig i ett eller flera av dessa besvär:

låg självkänsla

känsla av hopplöshet

svårt att koncentrera dig

ångest, irritation eller ilska

kroppsliga besvär

självmordstankar.

Känner du igen dig i detta? 

Du behöver inte ha alla dessa symptom för att ha en depression. 

Depression är en sjukdom och kan behandlas och botas. När man är mitt i en depression så märker man inte att symptomen kommit krypande på en utan det känns ofta som om det varit såhär alltid eller t o m att det är helt logiskt att det känns så här. 

Jag tycker att du ska kontakta en vårdcentral redan imorgon och be om en tid till läkare. Det finns så mycket hjälp att få om man bara själv ber om den. 

En närstående med depression beskrev för ett tag sedan att efter några månader med behandling så vaknade hon en morgon och undrade vad som hänt. Var vädret bättre? Lyste solen klarare? Det tog ett tag innan hon insåg att hon själv var ljusare inombords. Så stor skillnad kan det göra att må bra jämfört med att må dåligt: att världen känns mörkare och gråare. 

Du ska inte behöva må så här, du är värd att må bra. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Tom) skrev 2022-12-14 16:17:27 följande:
    Jag är med och stöttar suicide zero men ska också börja kämpa för dödshjälp. Önskar ingen att dö själva och på riskfyllda sätt i självmord utan att på ett värdigt sätt få hjälp att avsluta sina liv. Inte bara vid svår fysisk sjukdom utan även vid psykiska tillstånd.
    Depression kan vara en livshotande sjukdom. Det är alltså inte så att man tar ett nyktert beslut att dö utan självmordsförsök vid depression är ett direkt resultat av sjukdomen. Och sjukdomen kan botas. Majoriteten av de som överlevt självmordsförsök är i efterhand tacksamma för att de överlevde - och det är bl a suicide zero bra på att informera om. 
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-14 17:22:34 följande:

Det du beskriver låter som just depression. Därför undrar jag varför du tänker att du inte är deprimerad? 

Kriterierna för depression är följande: (klippt från 1177)

Du är nedstämd.

Du är trött.

Du känner ingen glädje eller lust, inte ens till sådant du tidigare har gillat.

Du har ingen ork eller lust att ta itu med saker, och vardagen känns jobbig och meningslös.

Du kan också känna igen dig i ett eller flera av dessa besvär:

låg självkänsla

känsla av hopplöshet

svårt att koncentrera dig

ångest, irritation eller ilska

kroppsliga besvär

självmordstankar.

Känner du igen dig i detta? 

Du behöver inte ha alla dessa symptom för att ha en depression. 

Depression är en sjukdom och kan behandlas och botas. När man är mitt i en depression så märker man inte att symptomen kommit krypande på en utan det känns ofta som om det varit såhär alltid eller t o m att det är helt logiskt att det känns så här. 

Jag tycker att du ska kontakta en vårdcentral redan imorgon och be om en tid till läkare. Det finns så mycket hjälp att få om man bara själv ber om den. 

En närstående med depression beskrev för ett tag sedan att efter några månader med behandling så vaknade hon en morgon och undrade vad som hänt. Var vädret bättre? Lyste solen klarare? Det tog ett tag innan hon insåg att hon själv var ljusare inombords. Så stor skillnad kan det göra att må bra jämfört med att må dåligt: att världen känns mörkare och gråare. 

Du ska inte behöva må så här, du är värd att må bra. 

Tack för din omtanke, värmer.

Jag har stor erfarenhet av depression och psykisk ohälsa. Anledningen till att jag skriver att jag inte är deprimerad är att jag jämför det med tidigare djupare, mycket mörka tillstånd. 

Det jag är i nu är djup sorg och förtvivlan angående en situation jag tvingas hantera. Igen tyvärr. Jag hinner inte andas innan nya yttre svåra omständigheter drabbar mig. Är så trött på det. Skulle jag berätta här skulle ingen tro mig. 

Jag har haft många år där jag lärt mig hantera alla möjliga saker och fått hjälp på alla möjliga sätt men det tar aldrig slut. Tänk att nån trycker ner dig under vatten och sedan låter dig andas korta stunder för att sedan trycka ner dig igen. Jag har bara gett upp nu!

Jag har tillgång till samtalskontakt men det är inte den hjälp jag behöver främst nu, det är praktisk hjälp som behövs. Och tyvärr finns inte den hjälpen.

Svårt att förklara men jag vet hur depression känns i kroppen och det jag är i nu är inte så. Jag fungerar i vardagen och inga problem att jobba tex. 

Jag kan till och med känna glädje i, och förvåning, att jag mitt i detta faktiskt inte är deprimerad! Som sagt, svårt att förklara.

Jag har kontinuerlig kontakt med psykiatrin och får behandling.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-14 17:25:43 följande:
    Depression kan vara en livshotande sjukdom. Det är alltså inte så att man tar ett nyktert beslut att dö utan självmordsförsök vid depression är ett direkt resultat av sjukdomen. Och sjukdomen kan botas. Majoriteten av de som överlevt självmordsförsök är i efterhand tacksamma för att de överlevde - och det är bl a suicide zero bra på att informera om. 
    Jag vet att depression kan botas och jag själv har blivit det. Jag har också upplevt att jag självläkt från depression.

Jag säger inte på något sätt att depression i sig skulle vara ett giltigt skäl att få tillgång till dödshjälp utan det skulle krävas samma djupgående utredningar som vid fysiska sjukdomar. 

Hade jag inte haft mina barn hade jag ansökt direkt om möjligheten fanns. Även fast jag inte på något sätt är i närheten av den psykiska ohälsa jag tidigare varit i. Jag skulle däremot aldrig ta mitt eget liv på eget bevåg som jag känner nu.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tjej) skrev 2022-12-14 17:12:04 följande:

Vill du ha en chattkompis? 

Vi kan chatta om du vill, men varning...jag är ingen munter person Solig
Svar på tråden JAG ÄR INTE!