Undvika att föda barn sent på året?
På gruppnivå kan barnen få det lite kämpigare och det är inte så konstigt egentligen. För om alla barn börjar skolan i augusti så kommer du ha några där som är födda i januari och några som är födda i december. Där det alltså skiljer nästan ett helt kalenderår i utveckling. Om man drar det till sina extremer så att man tar dem som är födda i januari och ligger lite före jämfört med dem som är födda i december och som samtidigt kan ha en del utvecklingsmässiga och kognitiva utmaningar så får du ett väldigt brett spann.
Jag och min man var naiva nog att planera vårt första barn utifrån att vi skulle börja försöka efter mensen i april. Nu gick det till en fullgången graviditet och barnet föddes efter skiftet januari/februari. Men det hade räckt med att han kommit 3v tidigare så hade han ju kommit i december. Så är det. Och då hade han börjat skolan ett år tidigare än han gjort nu, enbart baserat på födelsedata.
Andra barnet längtade vi efter i flera år så när jag sen blev gravid spelade det ingen som helst roll vilken månad han skulle komma, vi var bara så glada.