• Anonym (NA)

Vem har sista ordet?

Pappan har varit tydlig de senaste åren med att våra döttrar inte får "dejta" innan de är vuxna. Nu har vår äldsta (går i sjuan) trots det fått pojkvän och han är allt annat än glad och då vet han inte mycket alls.
    Jag får höra typ allt och har ett väldigt nära och tryggt förhållande till mina barn. 

Pappan kräver att de ska bryta upp, medan jag är helt okej med att de är tillsammans, så länge allt känns bra för min dotter. Vi har vårt system där hon diskret kan be mig hämta henne om hon av någon anledning inte vågar säga ifrån själv. 

Pappan kör med att hans nej väger tyngre, men jag håller inte med. Ja, jag hade gärna sett att hon väntade några år till, men det är hennes liv och jag vill att hon ska känna att jag stöttar henne och att hon inte behöver dölja saker för mig.

• Svar på tråden Vem har sista ordet?
  • Anonym (Helene)
    Anonym (NA) skrev 2022-12-12 07:39:13 följande:
    Vem har sista ordet?

Pappan har varit tydlig de senaste åren med att våra döttrar inte får "dejta" innan de är vuxna. Nu har vår äldsta (går i sjuan) trots det fått pojkvän och han är allt annat än glad och då vet han inte mycket alls.
    Jag får höra typ allt och har ett väldigt nära och tryggt förhållande till mina barn. 

Pappan kräver att de ska bryta upp, medan jag är helt okej med att de är tillsammans, så länge allt känns bra för min dotter. Vi har vårt system där hon diskret kan be mig hämta henne om hon av någon anledning inte vågar säga ifrån själv. 

Pappan kör med att hans nej väger tyngre, men jag håller inte med. Ja, jag hade gärna sett att hon väntade några år till, men det är hennes liv och jag vill att hon ska känna att jag stöttar henne och att hon inte behöver dölja saker för mig.

Självklart har han inget att göra med om döttrarna dejtar eller inte. Säg åt honom att skärpa sig.
  • Anonym (Katt)

Vill han ha sina barn kvar i sitt liv är det dags att börja inse att de själva äger sina liv. Mina föräldrar hade ganska hård kontroll på mig. När jag vag 23 träffade jag en kille som de inte gillade. De förbjöd mig inprincip att träffa honom. Blev så jävla förbannad att jag flyttade 60 mil till honom. Svarade inte så över 2-3 månader när de ringde eller skickade sms. När vi väl började prata och de började med sitt "kom hem igen" la jag på och svarade inte på några veckor igen. Tog 3-5 år att reparera och få en hälsosam vuxen relation. 

Så kan det bli om man tror att man äger sina barn. 

• Anonym (??)

Men vad är det för relik du är gift med?? Upplys honom om att det är 2022 och att er dotter har rätt till sin integritet - hennes val och det är privat.

• Anonym (NA)
    Anonym (??) skrev 2022-12-12 09:20:54 följande:

Men vad är det för relik du är gift med?? Upplys honom om att det är 2022 och att er dotter har rätt till sin integritet - hennes val och det är privat.

Ja det börjar jag också undra..
  • Gullvivor

Pappan har rätt såklart, hon är alldeles för ung. 

Kommer aldrig förstå mig på föräldrar som inte vågar sätta gränser för att de inte vill att barnen ska börja dölja saker för en, utan istället känna att föräldrarna stöttar en. Jag förmodar att det är samma föräldrar som låter sina 13-åringar röka också, för inte kan man sätta gränser för barnet för tänk om barnet börjar göra det bakom ryggen istället? 

Väldigt ful stil dessutom att lära sitt barn hur man ska gå bakom ryggen på pappan. 

• Anonym (NA)
    Gullvivor skrev 2022-12-12 09:34:22 följande:

Pappan har rätt såklart, hon är alldeles för ung. 

Kommer aldrig förstå mig på föräldrar som inte vågar sätta gränser för att de inte vill att barnen ska börja dölja saker för en, utan istället känna att föräldrarna stöttar en. Jag förmodar att det är samma föräldrar som låter sina 13-åringar röka också, för inte kan man sätta gränser för barnet för tänk om barnet börjar göra det bakom ryggen istället? 

Väldigt ful stil dessutom att lära sitt barn hur man ska gå bakom ryggen på pappan. 

Våra barn har många regler och vi skulle aldrig acceptera vare sig att de röker, dricker eller dyl. Däremot är det saker vi har konkreta argument emot och barnen förstår varför. Att ha en pojkvän ser inte jag problemet med.
    Alla är skötsamma och gör bra ifrån sig i skolan. De hjälper till bra hemma etc. Jag är inte det minsta orolig för hennes del.
  • Anonym (nja)

Alltså det är inte bra att lära barn att ljuga för ena föräldern och att som förälder och barn ha hemlisar för den andra föräldern. Det blir ingen bra familjedynamik i familjen och barnen får en sämre möjlighet att ha bra kärleksförhållande och egen familj i framtiden. Tror det kan få allvarliga konsekvenser för barnet med andra ord, även om det känns ok att bete sig såhär nu. 

Det här är en så viktig fråga (som dessutom kommer pågå i många år) att jag skulle tagit konflikten med pappan. Hans sätt att resonera är verklighetsfrånvänt och orimligt. 

Om TS inte vågar ta en allvarlig diskussion med sin man om den här stora frågan, bör hon överväga varför och om det är en relation som är sund egentligen. 

• Anonym (NA)
    Anonym (nja) skrev 2022-12-12 09:44:59 följande:

Alltså det är inte bra att lära barn att ljuga för ena föräldern och att som förälder och barn ha hemlisar för den andra föräldern. Det blir ingen bra familjedynamik i familjen och barnen får en sämre möjlighet att ha bra kärleksförhållande och egen familj i framtiden. Tror det kan få allvarliga konsekvenser för barnet med andra ord, även om det känns ok att bete sig såhär nu. 

Det här är en så viktig fråga (som dessutom kommer pågå i många år) att jag skulle tagit konflikten med pappan. Hans sätt att resonera är verklighetsfrånvänt och orimligt. 

Om TS inte vågar ta en allvarlig diskussion med sin man om den här stora frågan, bör hon överväga varför och om det är en relation som är sund egentligen. 

Vad får ni ljugandet ifrån? Han känner till killen, men sen att jag får veta mer detaljer är väl inget konstigt? Jag hade också saker jag bara berättade för den ena av mina föräldrar, så är det nog för de flesta.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (nja) skrev 2022-12-12 09:44:59 följande:

Jag tänker liknande. 

Jag funderar på om ni skulle boka en tid hos Barn- ungdomshälsan eller UMO (eller kanske ett möte på vart ställe!), du och din man, och prata om det hela tillsammans med en professionell som kan förklara konsekvenserna av din mans beteende. 

Det borde finnas en hel del att läsa om sånt här också om man tex söker bland litteratur om hedersförtryck. Ibland är skönlitteratur, där han skulle kunna få flickans perspektiv, det mest effektiva. Prata med bibliotekarierna och be om boktips! 

• Anonym (Enkelt)

Sista ordet är era barns. Man har aldrig rätt att säga åt sina barn att de inte får ha kärleksrelationer, oavsett ålder.

Svar på tråden Vem har sista ordet?