Ekonomiskt missbruk
La denna även i ekonomi.
Både jag och min partner har välbetalda jobb. Vi har en villa som är lågt belånad. Jag har dessutom ett kapital. Det kapital jag har vill jag lämna vidare till våra barn så de kan skaffa boende, studera utomlands eller liknande. Jag ser inte det som konsumtionsmedel.
Min partner har alltid varit lite ovarsam med ekonomin. Det har rört sig om att handla för mycket på kredit/avbetalning och inte betala av skulderna. Jag har under åren vid ett flertal tillfällen (5-6 ggr) fått gå in och "skuldsannera" min partner. Det har handlat om summor mellan 75-150 000.
Vi har alltid talat om att detta inte är OK och min partner har klippt kreditkort, lovat att bara handla saker om det går att betala direkt och tala med mig om ekonomi innan det drar iväg.
Men problemen har ju alltid kommit tillbaka. Det har gått att hantera problemen men det har ju varit tärande och det gör det svårt att ha drömmar om framtiden.
Nu har min partner tagit det till en helt ny nivå. Jag fick genom en kreditupplysning som kom hem till oss se att det tu är det inte bara krediter och avbetalningar utan även blancolån. Det totala skulderna är nu mellan 1,5 - 2 miljoner.
Det är ju ganska uppenbart att min partner har en missbruksproblematik av något slag.
Min partern är som sagt i övrigt hyggligt välfungerande. Har rätt bra koll på barnens aktiviteter och skola, sköter sitt jobb osv.
Däremot är ju situationen helt ohållbar. De skulder som nu finns motsvarar ju i runda slängar tre hyggliga insatser på Stockholms bostadsmarknad och risken är ju att det ökar ännu mer om vi inte gör något.
Då vi har haft liknande problem förr som vi pratat om utan förbättring så undrar jag hurjag ska hantera den här situationen. Det här rör sig om ett ekonomiskt missbruk som handlar om ett shoppingmissbruk och att leva över sina tillgångar men i grunden tror jag att jag måste se på detta på samma sätt som om det handlade om ett alkoholmissbruk, spelmissbruk eller vilket annat missbruk som helst.
Jag vill ju inget annat än att hjälpa min partner men hur gör jag det? Gör jag det genom att lämna och skilja mig? Kommer min partner då att ta tag i sitt liv eller hur kommer det påverka barnen om de ska leva med en person i ett missbruk varannan vecka?
Så vad gör man i en situation där man har tre tonårsbarn och en missbrukande partner?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-11 22:02
Kan ju tillägga att min parter tagit lånen i sitt eget namn, inte mitt, inte belånat huset eller liknande.