Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Ekonomiskt missbruk

För det första får du väl ta reda på vad det handlar om, är du säker på att det är shopping pengarna går till? Eftersom ni bor tillsammans är det väl konstigt att du inte märker om det dyker upp nya dyra saker hela tiden, för bortåt 2 millioner. 
    Ni måste ju lägga korten på bordet och se vad det handlar om. Är det shopping kan personen sälja en massa och få tillbaka lite pengar. Har det gått till spel är det ju kört. 
    Äktenskapsförord och eller bodelning inom äktenskap låter väl som en åtgärd. Är partnern villig att gå i terapi för att bli kvitt behovet? Är partnern villig att lämna över sin ekonomi helt till dig, och är du villig att leka förälder och ta hand om all ekonomi för er båda, och dela ut veckopeng? 
    Eller känns det bättre att bara klippa av alla ekonomiska förehavanden nu och skilja sig? Otroligt att du inte grävt djupare i detta och gjort något tidigare, när partnern hamnat i problem tidigare och du bara betalat. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-11 22:40:00 följande:

Du touchar ju en del av problematiken här. En stor del av pengarna har naturligtvis gått till saker som jag borde ha reagerat på. T ex dyra semesterresor för hela familjen eller liknande. 

Jag har ju någonstans tänkt att den där lönen på över 80K i månaden ändå räcker till en hel del. Men samtidigt har jag ju någonstans insett att det rört sig om överkonsumtion som inte lönen kan finansiera. Har väl inte velat ta konflikten och nu står jag här.

Jag försöker inte lägga över skulden på dig, men 2 miljoner, en sådan konsumtion borde du märkt. Inför semesterresor, går ni inte igenom priser etc tillsammans innan, eller har du lämnat det helt åt din partner? 

En lön på 80k i månaden borde räcka till en hyfsad semester (utan att veta vad era normala månadskostnader ligger på), men lyxsemestrar kan lätt dra iväg och kosta hur mycket som helst. Situationen är inte ditt fel, men du borde ha märkt och reagerat tidigare.  
  • FuckGoggleAskMe

Det låter konstigt om du en dag vaknar upp och upptäcker 2 millioner i skuld hos din partner. Om det har mest gått till resor, fråga din partner varför hon-han tror att det förväntas att så mycket ska läggas på resor när man kan ha en fantastisk semester för mycket mindre. 

Svar på tråden Ekonomiskt missbruk