Inlägg från: Anonym (Filosofi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Filosofi)

Fungerande otrohetsförhållande

Den otrogne kommer jag att kalla för personen.

Den som är i förhållande med den otrogne kommer jag att kalla för vederbörande.

Är det möjligt med en fungerande relation varav den ena är en otrogen person om vederbörande är nöjd och känner att h*n får alla sina behov tillfredsställda från den otrogne, eller är det alltid kutym att den otrogna personen måste skilja sig för den andres skull för att vederbörande ska bli lycklig (eller eventuellt, känna sig/vara älskad)? 

Vederbörande har aldrig bett om att personen ska skilja sig. Huruvida personen skulle välja att skilja sig om vederbörande krävde det, framgår inte i scenariet.

• Svar på tråden Fungerande otrohetsförhållande
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (hen) skrev 2022-12-11 08:12:19 följande:

Om den otrogne är man och vederbörande kvinna, kommer den vederbörande för det mesta aldrig att bli lycklig med den otrogne oavsett om denne skiljer sig eller inte. Det blir bara olika problem relaterat till den otrognes personlighet, som den vederbörande måste konfronteras med.

Om den otrogne är kvinna och vederbörande man, brukar den vederbörande vara jättenöjd med situationen som den är.

Vill du ge exempel på problem i personligheten? Gäller inte det för alla slags förhållanden att man måste konfronteras med problem?
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Kom igen) skrev 2022-12-11 08:11:23 följande:

Beror väl på vad ?vederbörande? är ute efter. Vill personen ha en relation och älskar den otrogna kommer ju dennas behov aldrig kunna bli tillgodosedda. Vill den ha en kk utan känslor går det säkert bättre Finns liksom gott om både män och kvinnor som är singlar och kan erbjuda en riktig relation, ingen vettig människa stannar med någon som ger sin tid och kärlek till någon annan. 

Men om vederbörande älskar den otrogne men vill inte ha mer än den får här? Vad är det med det du kallar för riktig relation som gör att det måste vara så för att någon ska bli tillfredsställd?
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Kom igen) skrev 2022-12-11 20:46:38 följande:
    Finns säkert undantagsfall men tror det är mycket ovanligt att den vid sidan av inte vill ha en relation med den som är i en relation, om det finns såpass djupa känslor. Finns absolut både kvinnor och män som söker endast sex men då är det troligtvis utan känslor också. 
    Men de har ju en relation.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (äpplen och päron) skrev 2022-12-12 13:02:30 följande:
    Och det enda som räknas är vad den otrogna och dess sidekick får ut av det?
    Hur är det med den som blir bedragen? Vad får hen ut av det och varför har du inte med det i din "kalkyl"?
    Det är också interessant, men för en annan tråd kanske? I den här tänkte jag vi skulle filosofera om hur en relation med den ena otrogen skulle funka över tid. Det kommer sig av att jag hört ett par gånger om sådana som haft samma vänsterprassel i decennier.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (äpplen och päron) skrev 2022-12-12 12:57:47 följande:
    Jag tycker du blandar ihop saker... om man är medveten om att ens partner ligger med andra och är ok med det för att man som du skriver "får sina behov tillfredsställda" så är det inte otrohet utan ett öppet förhållande.
    Anonym (Öh) skrev 2022-12-12 13:14:04 följande:

Om du accepterar att din partner har andra relationer (känslor, sexuella osv) så är den ju inte otrogen utan att ni har en öppen relation.

alla sätter väl sina egna regler för hur det ska fungera? Allt beror väl på om du kan förlika dig vid tanken på att du inte räcker till för alla hans behov och inte drar skada av detta i längden (Självkänsla).

Ja, ni har ju rätt, det är ju ett öppet förhållande man har då och man är överens om detta.

Och du (Öh), ja det är sant att vederbärande måste ju vara OK med att han eller hon inte räcker till helt. Men tänk alla gånger jag läst på detta forum att man behöver ha lite sitt eget också som man inte har med sin partner på. Andra människor, egna intresse och så vidare.

• Anonym (Filosofi)
    Anonym (Man) skrev 2022-12-12 13:26:18 följande:

Jag hade en relation under några år med en gift kvinna. För oss båda funkade det bra. Hon hade man och barn och vill inte skiljas utan såg mig som en guldkant på tillvaron utan förpliktelser. Jag var inte intresserad av något seriöst förhållande då jag var både bränd och trivdes med mitt singelliv.

Vi hade känslor för varandra men inte som att vi älskade varandra och ville leva med varandra. Vi tyckte om och brydde oss om varandra. Hade bra samtal då vi kunde diskuttera stort och smått, vi gjorde roliga saker ihop och hade jättebra sex.

I samband med att jag flyttade lång avslutade vi och sen gifte jag mig. Vi har fortfarande lite kontakt men det rör mest jobb och karriärråd.

Tack för att du delar med dig. Under hur många år?

Hur kom det sig att du gifte dig sedan, varför ändrade du dig om att inte vilja ha seriöst? Hade du under några omständigheter kunnat önska det med den första kvinnan också om tiden hade gått?
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (äpplen och päron) skrev 2022-12-12 13:52:38 följande:
    Det beror nog på att människor som gör saker de vet är omoraliska och har dåligt samvete över det ALLTID har ett behov av att rättfärdiga det på alla sätt som går. Men det har ju inget med varken verklighet eller filosofi att göra utan snarare psykologi och försvarsmekanismer.
    Vad pratar du om nu, vad syftar du på med Det?
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Öh) skrev 2022-12-12 14:03:39 följande:

Tyvärr är det nog så att många accepterar "öppet förhållande" för att de är rädda för att bli ensamma/lämnade. Tror att detta är skadligt, då det i grunden är en stor kompromiss bara för att få ha kvar den otrogna i sitt liv. Är man inte ok vid tanken eller känner att sina behov är mindre värda än den otrognas så är det nog mer hälsosamt att avsluta förhållandet, hur tungt det än kan kännas. 

ps, eftersom du kallar det otrohet så antar jag att du inte är helt ok med din partners behov på detta område och ser det som ett svek. Det är ju svar nog.

Det handlar inte om mig och partner, jag kallar det otrohet för att jag antar att den otrogne har ett äktenskap där de inte kommit överens om att de får träffa andra.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Kom igen) skrev 2022-12-12 20:34:04 följande:

Frånser frågeställningen och svarar att om någon har ett behov av att ha ett fungerande otrohetsförhållande, så lever denna med fel person och borde ta tag i sig själv och separera. Ren och skär feghet. 

Vem av dem lever med fel partner? Och du m du menar den otrogne, menar du att den som är fel partner är äktenskapspartnern eller den andre?
Svar på tråden Fungerande otrohetsförhållande