Vad är er matbudget för 2 vuxna
Vi handlar minst 3-4 gånger i veckan. Bor i stan och har Willys m.fl större affärer på gångavstånd och ingen bil.
Nu bor jag utomlands sedan ett år och priserna har ju gått upp väldigt mycket senaste året men då för ett år sedan brukade det bli för 350-450 kr varje gång jag handlade, så runt 5500 kr i månaden för två vuxna (jag och min vuxna dotter). Då är det ju inte bara mat utan allt man handlar i mataffären som rengöringsmedel och shampoo, och hundmat till vovven. När jag var hemma en sväng i höstas gick samma normalhandling plötsligt på över 600 kr, jag blev lite chockad över hur dyrt det blivit (inte alls samma prishöjningar här i Spanien).
Vi äter nästan aldrig kött men lägger ändå rätt mycket på mat tycker jag, vi skulle kunna äta billigare men köper en hel del vegoprodukter som färs mm, gillar att laga asiatisk mat och köper mycket färska grönsaker och frysta bär till smoothies som är rätt dyrt. Fast jag är ändå ekonomisk på så vis att jag lagar det mesta från grunden och äter 90% veganskt, och när jag bodde i Sverige planerade jag maten efter vad som fanns på extrapris den veckan.