Kryphål underhållsbidrag?
Skaffa inga barn.
Ha barnen hos dig halvtid eller mera om du har barn. Mer än halvtid om din inkomst är mycket storre än den andra forälderns.
Skaffa inga barn.
Ha barnen hos dig halvtid eller mera om du har barn. Mer än halvtid om din inkomst är mycket storre än den andra forälderns.
Du resonerar som att barn inte kostar något. Dina kalkyler blir därmed meningslösa. Att påstå att man får 97000 kr utan att räkna på vad dessa pengar ska gå till blir absurt.
Om man tittar på kalkyler för vad en tonåring kostar, t ex denna: www.sparbankenenkoping.se/privat/en-battre-fr...
så framgår det att en 15-åring i snitt kostar 85000 kr om året. Två 15-åringar kostar därmed 170.000 kr på ett år. Det underhåll dessa barn får är på ca 53000. Sammanlagt. Hur kan du påstå att det hela blir en ekonomisk vinst för mamman?
Det är ju istället en ekonomisk vinst för pappan. Det är dyrare att ha barn hos sig än att inte ha det. Du står för fler kostnader än vad underhållet täcker.
det låter bara som att du bestämt dig för lite olika saker och inte haft lust att faktakoll något alls.
Du har inte redovisat en enda siffra som stämmer, du har kommit med antaganden att ensamma mammor jobbar deltid, att det är gratis att ha barn, att det är värt det att vara deltidsarbetande och att alla pappor VILL ha barnen halva tiden men inte får av giriga mammor. Detta är dina känslor - inte fakta.
Den som betalar underhåll är inte tvungen att betala något mer alls. Och föräldrapenning har man inte ens rätt till om man inte har vårdnad.
Jag vet inte riktigt vad du har att hänvisa till. Känner du många som står för alla barnets kostnader och samtidigt betalar underhåll? Jag gissar att du inte gör det. Men upplys mig gärna.