Anonym (Jag) skrev 2022-12-03 21:46:25 följande:
2 snitt varav det sista var ett katastrofsnitt pga sprucken livmoder. Några fler barn fanns inte på kartan av flera skäl, men jag frågade för skojs skull läkarna om de hade förbjudit mig att bli gravid igen om det hade varit aktuellt. De sa nej till min stora chock! Så om jag inte blev förbjuden fattar jag inte varför du blev avrådd. Men det är klart, Det var ju bara en barnmorska som sa det och de är inte kapabla att ta såna beslut- det gör läkare.
Förr i tiden sa man max tre snitt. Jag vet dock de som gjort 4.
Fast de kan inte förbjuda. Inte ens om de ville eller ansåg att det är ett måste. Så självklart sa de nej på den frågan.
All vård är helt frivillig i Sverige och läkare kan bara rekommendera men aldrig tala om för en vuxen människa vad den ska göra.
Så ts din bm har gjort fel såklart. Det hon ska göra är upplysa dig om risker som finns med många snitt men hon ska såklart inte tala om för dig vad du borde göra och absolut inte säga att du ska sterilisera dig!
Ett bättre ordval hade ju varit att säga att hon rekommenderar dig att skydda dig från en graviditet eftersom det finns vissa risker efter två snitt. Men att beslutet givetvis är ditt och att det går bra i många fall att göra flera snitt.