Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Besviken på regeringen

Nytt och fräscht? Det svenska systemet är byggt för att premiera tröghet. De kallar det "stabilitet".

Hur partistöden delas ut. Hur valsedlar ges gratis med utdelning till vissa och inte till  andra. Hur spärrar håller nya partier ute och låser in obsoleta partier med stödröster. 

Fi, MED, Piratpartiet, Junilistan ... Många partier har försökt och stupat.

De enda som haft orken och uthålligheten att ta sig in är SD.

Blå och gul
  • Flash Gordon

En gemensam valsedel för alla anmälda partier (vi röstar ändå inte på enskilda personer)

Bort med alla spärrar. Då får MP 2,1% och tre-fyra mandat medan andra små partier som landar på 1% åtminstone får något enstaka mandat och kan jobba därifrån.

Partistöd efter röstantal därefter. Vissa uppblåsta partier får betydligt mindre. Andra, nya med 0,8% får mer än nu.

Och så ta hand om LO och deras privilegier.

På samma sätt som man måste hantera skattepengar till Unga Örnars fritidsverksamhet och Folkets Hus lokaler

Men, för att knyta an till trådens ämne, det tror jag inte denna regering vågar t tag i.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2023-01-22 13:54:47 följande:
    Det skulle iallafall krävas runt 23000 röster för att ett parti skulle ta sig in i riksdagen. Gråtvänstern kan vara lugn, så många nazister finns det inte i Sverige. 
    MED skulle kunna ta sig in, vi är många som skulle rösta på dem ifall vi "slapp" taktikrösta på andra semiborgerliga partier. 
    KLP har jag gett upp efter deras senaste konstigheter bl.a. om att tänka sig att införa dödsstraff...
    Behåller man 349 ledamöter behövs ca 18500 röster för ett mandat, givet att antalet giltiga röster är 6,5 miljoner som i valet 2022.

Givet de spelreglerna hade med all säkerhet Nyans, AfS och MED kommit in med ett mandat vardera. Ungefär.

För demokratin är det bra om partier kan frodas och dö på egna meriter. Inte som nu när MP tar "orättfärdigt" mycket plats för att en massa sossar har stödröstat på dem för att själva försöka behålla makten.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-22 13:09:43 följande:
    Kapa linan mellan LO och fackförbunden.
    Fackförbund har inget automatiskt band till LO. LO är en paraplyorganisation för vissa fackförbund så LO i sig är som det är.

Det är facken särställning i övrigt som bör hanteras.

Rätten att dra av fackavgiften på skatten - varför finns den?

Fackens "ägande" av A-kassan - den bör förstatligas.

Och en del annat.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-22 15:32:07 följande:
    Men det är ingen liten del av alla fackförbund som är LO-anslutna.
    LO-anslutning innebär en ekonomisk koppling till det Socialdemokratiska partiet, vilket är vad jag vill ha bort för att inte snedvrida konkurrens och förutsättningar mellan olika partier.

Vilken särställning syftar du på?
    Alltså, LO skapade Socialdemokraterna - inte tvärtom.

LO "äger" sossarna. Du kommer aldrig att få bort kopplingen LO-sossar och LO i sin tur skapades av de olika fackförbunden.

Uppifrån och ned är det alltså

Fackförbunden (ex Kommunal och Metall)
            |
          LO
            |
     Sossarna

---

Särställning som jag gav exempel på.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-22 15:53:46 följande:
    Då är frågan vilken modell är din för att få bort förbundens särställning, i och med att sågar min modell?
    Sågar och sågar. LO och de fackförbund du verkar tänka på hänger ihop.

Om du vill få fram konkurrerande fackförbund som inte har med sossarna att göra så hänger det lika mycket på arbetsgivarna. Tänk konflikten i Göteborgs hamn. Två förbund men arbetsgivaren vill bara förhandla med det ena. Jag antar att man kan lagstifta om att var och en har rätt att bli representerad av det fackförbund han eller hon väljer. Men arbetsgivarna tycker förstås det är enklare att bara vända sig till ett förbund.

Vill du på det hela taget minska fackens (främst LO-fackens) makt så är det sådant som förstatligad A-kassa, borttagen avdragsrätt för avgift och lagstadgade minimivillkor som gäller.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tusselina skrev 2023-01-22 22:58:26 följande:
    Facken och a-kassorna har varit skilda länge och det finns väldigt strikta regler där hur mycket samarbete de får och inte får ha ... 
    Då kan vi ju förstatliga A-kassan på riktigt då om de nu ändå är "skilda sedan länge".

Det är en ren kvalitetsfråga att en a-kassa gör liknande bedömningar istället för 27 A-kassor med 27 bedömningar.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-23 12:27:49 följande:
    Jag ser ingen vinst i att minska fackförbundens makt som arbetstagarens företrädare, det är kopplingen mellan fackförbunden (de LO-anslutna) och det socialdemokratiska partiet jag vill ha bort, främst den ekonomiska, men till viss del även politiska, eftersom det ger partiet orättfärdiga fördelar som politiskt parti och samtidigt färgar fackförbundsrörelsen med sin egna rödfärg.
    Då lär du behöva skapa andra fackföreningar som tar över från de socialdemokratiskt anknutna.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-23 13:02:40 följande:
    Mycket är vunnet genom att kapa banden till LO, det är genom LO som kopplingen finns.
    Och hur tänkte du göra det när det är fackförbundet i sig, vilket av dem du nu tänker på, som har skapat LO?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-23 15:00:42 följande:
    Kapar man banden till LO så kapar man partiets fördelar av att ha ett ideologiskt och ekonomiskt stöttande fackförbund.
    Och hur tänkte du göra det? Fackförbunden - LO - sossarna. Det är tre delar av samma kropp.
    Blå och gul
Svar på tråden Besviken på regeringen