• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • Minnesbank
    K Markatta skrev 2023-02-07 14:48:27 följande:

Påminnelse:

Svårt att följa din tankegång. Vilken förhandling avser du med bilden och vad blev i så fall resultatet ?

Hittills har Kristerssons krypande inför Erdogan enbart inneburit att hans befängda krav på att Sverige ska tillämpa turkisk lagstiftning skärpts.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-28 05:20:13 följande:
    EU-valet.

Valet med 55% valdeltagande senaste gången och där Sverige röstat in Junilistan, Piratpartiet och Fi och givit MP tvåsiffrigt.

Ett ploj-val som få tar på allvar.

Jag tror inte det kommer att säga någonting om något riktigt viktigt, ärligt talat.
    Du får väl höra med ditt SD om ni inte kan ta bort EU-valet, eller inrätta ett "inre kabinett" åt Åkesson som han kan styra resten av Europa från.

Så man kan ta det hela på allvar
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill

Den SD-styrda M/KD/L regeringen gör tvärt om mot vad den här kommissarien rekommenderar och det bådar inte gott för framtiden..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2023-02-13 21:33:55 följande:

Den SD-styrda M/KD/L regeringen gör tvärt om mot vad den här kommissarien rekommenderar och det bådar inte gott för framtiden..

Hur kommer det sig då att den tyska polisen lyckas hålla nere kriminaliteten? De är framför allt fler men också betydlig hårdare och tuffare. De ställer högre krav på de unga. 

Jag tror den tyska mentaliteten och den tuffare attityden och de hårdare kraven fungerar bättre på invandrarungdomar med rötter i Mellanöstern än den svenska modellen, som uppfattas som mjäkig, otydlig och kravlös.

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-14 06:43:39 följande:

Hur kommer det sig då att den tyska polisen lyckas hålla nere kriminaliteten? De är framför allt fler men också betydlig hårdare och tuffare. De ställer högre krav på de unga. 

Jag tror den tyska mentaliteten och den tuffare attityden och de hårdare kraven fungerar bättre på invandrarungdomar med rötter i Mellanöstern än den svenska modellen, som uppfattas som mjäkig, otydlig och kravlös.

Tyskland hade tidigare strängare vapenlagstiftning än i Sverige men efter lagskärpningar under den rödgröna regeringen är det idag inte så stor skillnad. Däremot har man väsentligt fler poliser i Tyskland och det behövs även i Sverige.

• KillBill
    KillBill skrev 2023-02-14 07:16:13 följande:

Tyskland hade tidigare strängare vapenlagstiftning än i Sverige men efter lagskärpningar under den rödgröna regeringen är det idag inte så stor skillnad. Däremot har man väsentligt fler poliser i Tyskland och det behövs även i Sverige.

Sedan handlar det om att komma åt utanförskapet. Den s.k EBO lagen som Moderaterna införde på 90-talet och som gav flyktingar rätt att bosätta sig var som helst i landet med bidrag har resulterat till stora utanförskapsområden som varit förödande för landet.

Ska vi komma åt gängen måste vi agera för att minska utanförskapet.
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-14 06:43:39 följande:
    Det vi med säkerhet vet är att den svenska modellen har lett till en katastrof. Så det vore välkommet med en förändring. De som ligger bakom ofoget skall inte försvaras med "socioekonomiska omständigheter" och "det är synd om gärningsmännen. De som ligger bakom ofoget skall lagföras och plockas ur cirkulation.
  • LillaTjockaBertil
    nattuw skrev 2023-02-15 05:17:12 följande:
    Det vi med säkerhet vet är att den svenska modellen har lett till en katastrof. Så det vore välkommet med en förändring. De som ligger bakom ofoget skall inte försvaras med "socioekonomiska omständigheter" och "det är synd om gärningsmännen. De som ligger bakom ofoget skall lagföras och plockas ur cirkulation.
    Hade det varit så enkelt att fler poliser och hårdare straff hade löst problemet med gängkriminalitet hade sådant här inte existerat i länder som USA.

Jag tycker också att det svenska rättsväsendet har varit väl tamt och välkomnar en uppskärpning där men jag är inte så naiv att jag faktiskt tror att detta kommer lösa problemet.

För att få bukt med gängkriminaliteten måste vi även eliminera deras rekryteringsunderlag vilket innebär att vi måste ge barn och ungdomar som växer upp i utanförskap ett annat alternativ. Jag har inga konkreta svar på hur vi ska lyckas med detta men ett samarbete mellan skola, socialtänst och polis för att jobba med ungdomar i riskzonen är troligtvis nödvändigt. Jag tror också att en annan ekonomisk fördelningsmodell som minskar de ekonomiska klyftorna i samhället är nödvändig.

Något som också kan vara en del av lösningen är att ge ideella föreningar bättre förutsättningar att rekrytera och jobba med ungdomar i utsatta områden.
  • nattuw
    LillaTjockaBertil skrev 2023-02-15 06:07:54 följande:
    För att få bukt med gängkriminaliteten måste vi även eliminera deras rekryteringsunderlag vilket innebär att vi måste ge barn och ungdomar som växer upp i utanförskap ett annat alternativ.
    Ett bra första steg är att låsa in de som är tongivande och som nu fungerar som förebilder för aspirerande ligister. Nästa steg är att stötta familjerna så att de håller pli på ungarna. Det kommer inte att rädda alla men det hjälper till att skydda de som vacklar på gränsen mellan ett produktivt liv och ett bortslösat liv.
    LillaTjockaBertil skrev 2023-02-15 06:07:54 följande:
    Jag tror också att en annan ekonomisk fördelningsmodell som minskar de ekonomiska klyftorna i samhället är nödvändig.
    Ekonomiska klyftor som förklaringsmodell fungerar inte. Vi vet att det är en liten grupp skitstövlar som ställer till det mesta ofoget och att majoriteten av de som drabbas av "ekonomiska klyftor" inte är kriminella. En förklaringsmodell som däremot fungerar är att kriminella skitstövlar inte är intresserad av att ta tag i sina liv och skapa något bättre.
Svar på tråden Besviken på regeringen