nattuw skrev 2023-02-15 05:17:12 följande:
Det vi med säkerhet vet är att den svenska modellen har lett till en katastrof. Så det vore välkommet med en förändring. De som ligger bakom ofoget skall inte försvaras med "socioekonomiska omständigheter" och "det är synd om gärningsmännen. De som ligger bakom ofoget skall lagföras och plockas ur cirkulation.
Hade det varit så enkelt att fler poliser och hårdare straff hade löst problemet med gängkriminalitet hade sådant här inte existerat i länder som USA.
Jag tycker också att det svenska rättsväsendet har varit väl tamt och välkomnar en uppskärpning där men jag är inte så naiv att jag faktiskt tror att detta kommer lösa problemet.
För att få bukt med gängkriminaliteten måste vi även eliminera deras rekryteringsunderlag vilket innebär att vi måste ge barn och ungdomar som växer upp i utanförskap ett annat alternativ. Jag har inga konkreta svar på hur vi ska lyckas med detta men ett samarbete mellan skola, socialtänst och polis för att jobba med ungdomar i riskzonen är troligtvis nödvändigt. Jag tror också att en annan ekonomisk fördelningsmodell som minskar de ekonomiska klyftorna i samhället är nödvändig.
Något som också kan vara en del av lösningen är att ge ideella föreningar bättre förutsättningar att rekrytera och jobba med ungdomar i utsatta områden.