Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Besviken på regeringen

Mentat skrev 2022-12-26 20:55:55 följande:
    Nej, det är inte konstigt med tanke på att ingen regering som jag kan minnas, dvs de senaste 40+ åren, har varit utsatt för en sådan mediastorm - t.o.m innan den hade tillträtt! Reklam ger effekter, annars hade företagen inte satsat så mycket på den.
    De missförhållanden vi upplever för stunden, det mest akuta är ju elpriserna, är resultatet av en usel politik de senaste decennierna. Regeringen Reinfeldt är inte oskyldig men det är ändå regeringarna Löfven/Andersson som haft 8 år på sig och kraftigt förvärrat situationen.
    Problemet är att SD - ett knappt 20-procentsparti med kraftigt bruna inslag styr över resterande 80%. Klart det blir reaktioner från alla håll och kanter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Mentat skrev 2022-12-27 13:02:56 följande:
    Den här fixeringen vid (sd) känns inte helt sund. Vi har länge haft regeringar som varit beroende av (v(pk)), ett parti som länge omfamnat den blodröda kommunismen utan att Sverige har gått under för den sakens skull. Det är som om (sd)-skynket gör att folk enbart reagerar känslomässigt och slutar tänka?

Det jag ser i mediaflödet är att vänstern har svårt att acceptera att valresultat kan gå dem emot. De behöver tydligen träna mer på det!
    Du kanske gillar och anammar fascism, nazism och en massa lightversioner därav, men majoriteten gör det inte. Och nu sitter ett sånt parti med ca 20% av rösterna och styr över 100% av alla beslut som tas i regeringen.

Du behöver vänja dig vid tanken att såväl vänster som högerröstare inte känner sig nöjda med en marionettregering som måste kolla av med SD så fort de vill nåt eller vill säga nåt.
  • nihka
    Mentat skrev 2022-12-27 18:20:08 följande:
    Wow.... Om man försöker nyansera diskussionen litet gillar och anammar man alltså plötsligt fascism och nazism.

Det här med att kunna föra en diskussion och visa en viss respekt för den som tycker annorlunda är inte riktigt din grej, eller hur? Om något bekräftar det mina funderingar i inlägg #189
    WOW... Du tror du diskuterar nyanserat. Och exempel på nyanserat skulle vara att det är "osunt" att ogilla SD och SDs politik.

Slå upp "respekt" och se om det står att det betyder att man kallar det politiska motståndet för "inte helt sund". Det är rätt mycket du behöver träna på.

Det är inte bara vänstern som är missnöjd med regeringens svikna vallöften och punggreppet SD har på regeringen. Som borgerlig väljare är jag naturligtvis mycket besviken men personligen inte så mycket på de svikna vallöftena, man fattade ju att de flesta var ogenomförbara, utan främst på att ett brunt parti som SD styr regeringen.
  • nihka
    Mentat skrev 2022-12-27 22:07:45 följande:
    Jag har aldrig påstått att det skulle vara osunt att ogilla (sd) och/eller deras politik. Du har inte läst innantill. Det är fixeringen vid (sd) jag reagerar mot, som om det inte skulle finnas andra poler inom politiken att fundera över. Allt handlar inte om (sd), åtminstone inte utanför trådarna på FL.

Att du skulle ha borgerliga sympatier är något som jag aldrig har fått något intryck av via dina inlägg. Tvärtom, snarare.
    Nej, nej, nej, det har du absolut inte påstått. Så dumt av mig att läsa innantill så fel. Det är bara när man UTTRYCKER sitt ogillande som du kallar det för "osund fixering". Du vet att det går inte över att man inte gillar någons politik utan det kvarstår år efter år om politiken inte ändrar sig förstås, men det har den inte gjort. Det har du till och med Åkessons ord på. SD har samma värderingar idag som när de bildades och enligt Åkesson kommer SD varken att lämna eller överge sina rötter. Brunt förblir brunt och det är naturligtvis en dealbreaker för många människor.

Nämen prova ditt eget råd och LÄS INNANTILL om du vill se var mina politiska sympatier ligger. 
  • nihka
    Mentat skrev 2022-12-28 15:42:39 följande:
    Visst inte. Det är en fullt legitim åsikt att ogilla ett visst parti och dess politik, oavsett vilket detta parti är. Fixering blir det bara när man ständigt tar upp detta parti oavsett vad ämnet för dagen råkar vara - det handlar ju inte bara om denna tråden.

Jag har läst innantill, tack. Min slutsats är att dina sympatier ligger hos (s), möjligen (mp)
    Jovisst. Jag tar regelbundet upp SD i forumavdelningen för burfåglar

Jag tycker du kan upphöra med din osunda fixering vid mig och vad du inbillar dig att jag röstar på för jag är helt säker på att jag vet bättre där än dig.

Men det var ju ändå en lite småkul lek så jag fortsätter: Jag har läst innantill, tack. Min slutsats ärt att dina sympatier ligger hos nordiska motståndsrörelsen, möjligen ariska brödraskapet.
  • nihka
    mari123 skrev 2022-12-28 15:46:23 följande:
    Är det så? SD styr? Jag tror du kan sitta lugnt i båten. Ingen invandrare/EU-migrant/flykting etc kommer att ta skada av SD-politik! Hur säker är jag på det? TVÄRSÄKER! Krama varandra.
    Kallas för Tidöavtalet. Läs gärna.
  • nihka
    Mentat skrev 2022-12-28 21:23:48 följande:
    Tack för illustrationen av din debatteknik.
    Tack för att du tackar när du får din skit i retur.
  • nihka
    mari123 skrev 2022-12-29 08:32:07 följande:
    FAST hur som haver så tänker jag att Du kan sitta lugnt i båten. INGEN flykting eller EU-migrant kommer att ta skada i hanteringen. Du kommer framgent att kunna njuta av "Hej hej" vid varje butik du besöker. SKÄNK en slant om du har kontanter  
    Och de som behöver tolkhjälp i sin kontakt med sjukvården? Eller räcker det med "Hej, hej" där också?
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-12-29 10:25:03 följande:
    Kanske lite mindre rödvinsvänster över kulturen i framtiden då Skål
    Ja, godhetsknarkarprojekt slipper tillgången till ukrainsk kultur, läromedel på ukrainska och medel för planering av återuppbyggande av Ukraina. Håller med dig. De kan gott återvända till en betongsmulehög.

si.se/svenska-institutet-beviljar-104-miljoner-till-stod-for-ukrainska-kulturorganisationer/
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-12-29 12:31:51 följande:
    Det är bara den logiska följden av den rapport som Nämnden för Kulturanalys gav ut sommaren 2021 där de visade på dur den dåvarande regeringen använde statlig och regional kulturpolitik, via diverse myndigheter och organisationer, för att uppnå sina egna politiska mål. 

"Så fri är konsten"

kulturanalys.se/publikation/sa-fri-ar-konsten/

Citat:

"Samtidigt finns det under senare år exempel på regeringsstrategier och uppdrag där Kulturrådet har getts i uppgift att främja vissa perspektiv och olika gruppers rättigheter i det konstnärliga innehållet. Syftet har bland annat varit att genom konst och kultur öka människors medvetenhet kring dessa perspektiv och på så sätt synliggöra och förändra normer i samhället. Sådan styrning bör enligt Kulturanalys undvikas oavsett tematik."

.

Det är orden "oavsett tematik" som den nya regeringen har tagit fasta på.
    Nej, som vanligt har du lagt in en högst egen tolkning (artigt uttryckt om lögner) om vad man har kommit fram till. Slutsatsen är naturligtvis INTE att den dåvarande regeringen har utnyttjat kulturen för sina egna politiska syften. Utredningen som beställdes av den dåvarande regeringen kom fram till att mycket var gott, men att man kunde bli ännu bättre:

"Kulturanalys identifierar med andra ord ett antal brister och risker i hur kulturpolitiken idag är utformad i relation till idealet om konstnärlig frihet och principen om armlängds avstånd. Samtidigt bedömer Kulturanalys att inriktningen på mycket av den kulturpolitiska styrningen är rimlig i förhållande till såväl självständighetsmålet som de kulturpolitiska målen som helhet."

Betänk också att alla Sveriges kommuner inte har samma politiska styrning och att eventuell möjlighet till bias i så fall  skulle slå rätt så jämnt i landet, men så långt tänkte du inte.

Du räknar alltså fortfarande med att ingen ska kolla upp dina källor.
Svar på tråden Besviken på regeringen