Flash Gordon skrev 2022-12-12 20:12:44 följande:
Gissningsvis är förhandlingarna med S inte igång för att S fortfarande har ett behov av att lajva opposition i frågan.
S hela maktinnehav har än så länge byggt på tre stycken anti-kärnkraftspartier: C, V och MP. De ska alltså gå emot en av de viktigaste frågorna för sina tre samarbetspartier. De är för övrigt även själva, officiellt, emot kärnkraft. Trots att det var de som lede Sverige under kärnkraftsutbyggnaden en gång i tiden.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag tror S vänder men det kan vara så att det behövs otvetydiga bevis för behovet av denna vändning i form av samhälleliga effekter av tre-fyra månader med ett elpris på 7-8 kronor per kilowatttimme för att de skall kunna ta ett pragmatiskt beslut.
Regeringen har bjudit in till samtal men kräver att det ska vara samtal om HUR vi ska bygga kärnkraft, inte OM vi ska bygga.
www.nyteknik.se/energi/kristersson-s-maste-ge...
Ställer inte S upp på detta är det meningslöst med samtal - än så länge.
Socialdmeokraterna svävar på saken och vill inte låsa sig vid ATT det ska byggas ny kärnkraft. Istället vill man ha "breda" samtal.
omni.se/s-tanker-inte-stotta-buschs-politik-u...
Regeringen säger att tiden för "breda samtal" är över och att det nu måste börja hända saker och där står vi nu.
Det regeringen kan göra (och gör, så vitt jag vet) under tiden är att titta på bland annat lagändringar och hanteringen av Vattenfall AB.
Sedan är jag säker på att M och S har en varsin tjänsteman som träffas och pratar kärnkraft, vid sidan av.
Dagens regering är förstås inte alls samma som Alliansen.
Nu hade vi först ingenting för alla skydde SD som pesten. Sedan hade vi de tre partierna i det blå-gula-blocket. Sedan, på slutet så ville Liberalerna klämma sig in också. Det slutade med ett väldigt detaljerat avtal där framförallt L verkar ha svårt att acceptera alla delar fullt ut.
Det går inte att jämföra hur pass förberedda man varit inför att ta över.
Nej det finns ett stort stöd inom S för ny kärnkraft, mest tydligt bland väljarna men även högre upp. Att ändra ståndpunkt är alltid svårt men nu är rätt tid, med elbrist och skenande priser. Plus att det är långt till nästa val och ramaskrin från V och Mp hinner glömmas till dess. Möjligt att det pratas på tjänstemannanivå men det behövs officiella förhandlingar och det är regeringen som måste driva dem. Och som sagt, nu är rätt tid för bägge partierna, de kan visa ansvarstagande. Låt dem kalla det för breda samtal om det känns bättre, huvudsaken är att det händer något.
Alla fyra högerpartierna var väldigt samkörda under valrörelsen och en av de frågor de var mest överens om var kärnkraften. Då är det bara att köra - om man vill.