Trast skrev 2022-12-04 16:37:37 följande:
det är ju två olika politiska grenar, antar att väljarna förstår det. Om du är låg eller medelinkomsttagare så kommer du inte att få mer pengar i plånboken (snarare mindre i långa loppet). Du kanske röstar konservativt för att du vill att höginkomsttagare ska få mer i kassan och därför skapa incitament för fler jobb till låg och medelinkomsttagare. Du kanske tycker att vissa yrken borde få mindre betalt i jämförelse med andra, såsom sophanterare kontra civilingenjörer, där klyftan inte är så stor.
nu försöker jag vara teknisk, lägger ingen värdering i hur folk röstar, men jag antar att folk som röstar konservativt och tillhör låg och medelinkomsttagare faktiskt kände till detta, och gjorde det av ovanstående skäl.
Jag tror mindre begåvade människor tänker att de röstar på SD för att bli av med invandrare som lever på bidrag och inbillar sig att man själv ska få det bättre ställt då. Det är ett klassiskt knep av höger- och högerextrema partier att ställa svaga grupper mot varandra. Det som händer nu efter årsskiftet är istället att höginkomsttagare får 10'000 kr extra / månad i skattesänkningar, medan låginkomsttagare får leva på Ica basics falukorv och knappt det.
Denna insikt börjar så sakteliga sjunka in nu, för (S) ökar kraftigt i opinionen och tar främst tillbaka väljare från SD, men det hjälper ju inte när det är 4 år kvar till nästa val.