Inlägg från: Anonym (ppp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ppp)

Tonåringen luktar "gammal människa"

Jag har ungdom som inte duschar ofta (har svårt med det pga diagnos). Här luktar det som du beskriver, både om honom och rummet, till och från. Det märks dock när han duschat för då luktar det schampo och tvål. 

Kan det vara så att ert barn slarvar och bara duschar med vatten  ibland? Jag har märkt att min son gör så emellanåt och då luktar det illa nästan på en gång igen. 

• Anonym (ppp)
    Anonym (Bonusmman) skrev 2022-12-02 15:11:10 följande:

Hej!
    Tack för svar. Glad Känns skönt att någon mer  upplevt samma sak.
    Vi har två andra tonåringar i huset så svett/fotsvettlukt är vi väl bekanta med men dessa är mer "tillfälliga" lukter som försvinner vid tex dusch. 
    Lukten i bonussonens rum är mer konstant, iaf de veckor då han är hos oss. Vi får försöka reda ut om det är så att han slarvar med tvålen/schampot.

När mina ungdomar var i åldern 14-16 ungefär, då stank de värre än värst, vare sig de duschade eller inte. Man kunde känna stanken i lakan, örngott osv, mycket snabbare än annars. 
    Efter den åldern avtog det hela faktiskt ganska markant, även för den som inte duschar så mycket, så det var helt tydligt tonårshormonerna som märktes så mycket just då.

Här har det varit så att vi vädrat när sonen inte varit här, just för att det luktat mycket. Vi tror det delvis beror på att han velat ha dörren stängd också, och då har inte ventilationen tagit så bra i hans rum. 
    Ibland men inte så ofta faktiskt, har det spätts på av att han haft fat eller glas som luktat. Inte att det direkt legat matrester, men det kan vara "skrap" av tex köttfärssås på en tallrik och då luktar det illa ganska snabbt, om han inte tagit undan disken efter sig. 
    Så jo, unket, "gammalt" och ofräscht är det. 
Svar på tråden Tonåringen luktar "gammal människa"