• Anonym (...)

Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom

Anonym (Orolig förälder) skrev 2023-08-20 15:46:06 följande:

Hej på er. Allt är extremt invecklat, men ska försöka förklara så gott det går.. 

Mycket har hänt sedan jag skrev. Skatteverket valde att skriva barnet hos B. Det blev en stämning hos tingsrätten parallellt med överklagan till förvaltningsrätten. Detta då det var dags för skolval och B hade lagt in en ansökan om skola I sitt närområde. Tingsrätten ansåg dock inte att barnet riskerar att fara illa och ändrade inga beslut. Förvaltningsrätten fastslog skatteverkets beslut. 
    Allt detta blev klart i juli.
    Under denna tiden fick barnet en tillfällig placering i B:s närområde, för att säkerställa att hen inte skulle bli utan en placering. 

Jag valde som sista utväg att maila chefer på grundskolan, barn och utbildningsförvaltningen samt barn och utbildningsnämnden. Jag lämnade in underlag och motsatte mig skolan i B:s närområde. 
    Deras beslut blev att barnet ska gå i skola i mitt närområde, trots att barnet är folkbokförd hos B. 
    För två veckor sedan var vi på skolan och hälsade på, träffade lärare, fick se barnets plats. Barnet har alltså förberetts på att gå i skolan där. 
    Hennskulle börja i förskoleklass i torsdags. B väljer då att ta med barnet till skolan i sitt område, där  hen alltså spenderar sin första skoldag. Sedan gör B en frånvaroanmälan dagen efter. Barnet har alltså inte varit på plats i skolan, och B har även informerat om att hon inte kommer ta med barnet till skolan. Imorgon ska barnet komma hem till mig, och jag vet inte ens om B har för avsikt att lämna barnet här, eller behåller hen hos sig. 

Du måste ringa den skolan där barnet var, för barnet har ju inte en plats där (om jag fattade rätt). rektorn där måste få veta allt, för barnet ska ju gå i skolan hos dig. 
    Ring och rådfråga polisen vad du kan göra om mamman inte lämnar barnet på rätt skola eller inte kommer med barnet till dig.
  • Anonym (...)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2023-08-30 21:40:57 följande:
    Han har börjat skola i vårt närområde, men mamman har tyvärr hållit honom hemma 5 av 6 skoldagar som han varit hos henne :(
    Det är ju skolplikt så det här bör ju gå att använda.
    Har du informerat skolan om er bakgrund? Har de försökt förmå mamman att lämna barnet i skolan? Annars får ju skolan göra orosanmälan för att barnet inte infinner sig på mammans veckor. 
Svar på tråden Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom