Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom
Den andra föräldern (B) har ansökt om adressändring på skatteverket för gemensamt barn. Vi har en dom som säger att barnet ska vara stadigvarande boende hos mig. Skatteverket menar nu att dom inte tar hänsyn till tingsrätten, utan även går på vart barnet går i förskola. B flyttade egenmäktigt många mil bort med barnet och förlorade i tingsrätten. Pga att barnet fått byta förskola flera gånger så valde jag att låta hen komma tillbaka till den förskolan hen gått på innan B flyttade. B valde efter tingsrättens dom att flytta tillbaka till staden vi bor och förskolan är i närheten av "B":s bostad. Då B valde att stämma igen 6 månader efter domen kom, så gjordes en utredning på familjerätten där deras rekommendationer blev att barnet ska vara fortsatt folkbokförd hos mig. Då det inre gick som B tänkt har hen nu valt att gå direkt via skatteverket istället.
Hur löser jag detta på bästa sätt? B har gått emot domstolsbeslut flera gånger, men nu när hen går via skatteverket är jag livrädd för att barnet blir skriven där istället, vilket i dig skulle kunna innebära ännu en flytt. Vi har dessutom växelvist boende, något jag hela tiden jobbat för. I Domen fanns inget beslut på umgänge för "B" utan det var upp tid mig som boendeförälder att bestämma.