• Anonym (123)

ADHD kombinerad medelsvår

pyssel skrev 2022-11-30 23:39:19 följande:
    Hej, jag kan förtydliga lite. Kombinerad innebär att du har tydliga och tillräckligt många symptom både i "AD" och "HD" i din ADHD. De andra typerna betyder att man har företrädesvis "AD" eller "HD" i sin ADHD. Man skulle kunna illustrera tyngdpunkten i den samlade symptombilden såhär:

ADHD

ADHD

ADHD
    Dessa finns sedan som lindrig, medelsvår eller svår.

Detta enligt DSM-5. (ICD-10, men även 11, listar några varianter till). 
    Bra förklarat. 

På de utbildningar jag gått sedan mitt barn fick diagnosen add i somras har man börjat gå ifrån att säga att h är hyperaktivitet och att det egentligen är bättre att säga aktivitetsregleringssvårigheter. För det är ju egentligen det som det handlar om. Hjärnan spelar pingpong och det är svårt att lägga lagom mängd energi på saker, det blir för mycket eller för lite. 

Med det tankesättet så får man också bättre in att även de med add har problem med aktivitetsregleringen, men att det inte yttrar sig på samma sätt.
  • Anonym (123)
    Anonym (fundersam) skrev 2022-11-30 19:08:32 följande:
    Enligt provsvaret så finns det två kategorier av frågor. Om man har nått minst 5 utav varje kategori så blir man kombinerad. Annars blir man antingen ADD eller ADHD. Så jag har en kombination av båda sorterna. Är helt enkelt knas XD

Tack för tipset!
    Alltså, det är ju det som är det vanligaste. Att man har kombinerad form. Vilket jag visserligen till viss del kan bero på att man inte fångar upp de med add utan att de lätt går under radarn. Deras problem är deras egna medan de med hyperaktivitet syns mer för andra och därför fångas upp bättre av omgivningen. 
Svar på tråden ADHD kombinerad medelsvår