Inlägg från: Anonym (Lyssna på dig själv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lyssna på dig själv)

Att ta sin mammaledighet "för tidigt"

Jag gick hem i vecka 35 men tog ut sparad tid de 5 första veckorna. Min uppdragsgivare (jag var konsult då) tryckte verkligen på mig att jag skulle vara kvar längre när jag informerade att jag tänkte gå hem redan v 35. Han var duktig på att berätta om alla som jobbade till sista veckan samt att "nästan alla förstföderskor ändå går över tiden" . Jag tycker det var jobbigt att han höll på så eftersom det fick mig att känna mig dålig.

Jag kände verkligen att jag behövde de där extra veckorna att vila upp mig av flera anledningar. Resvägen till jobbet var lång, jobbet var psykiskt pressande, alla kvinnor i min släkt har fått sina barn före beräknat datum samt att jag mådde illa och kräktes hela graviditeten.

Nu i efterhand är jag väldigt glad att jag tog dessa extra veckor av många anledningar. Barnet föddes 10 dagar in beräknat datum och jag fick De Quervains syndrom efter ca två veckor hemma. Det sista gjorde att jag var tvungen att vila handlederna så mycket som möjligt vilket gjorde att allt icke nödvändigt boande och fixande ströks från att göra listan. Som tur är hade jag i princip hunnit med hela att göra listan de två första veckorna jag var hemma.

Jag tycker absolut du ska gå hem v36 om du vill det. Strunta i vad de andra säger. Jag har mycket svårt att tro att de vet bättre än du själv vad som blir bäst för dig och ditt barn. Lyssna på dig själv och vad du vill! 

Svar på tråden Att ta sin mammaledighet "för tidigt"