Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

Att ta sin mammaledighet "för tidigt"

Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-11-30 16:25:23 följande:

Kolla upp det där med föräldralönen noga. På mitt jobb är en förutsättning för att jobbet ska täcka upp med föräldralön att man faktiskt tar ut föräldraledighetsdagar och det är inte så att föräldralönen är en viss % av lönen utan tillsammans med föräldrapenningen ska den motsvara viss % av lönen under en viss period. Om ditt avtal faktiskt ser ut så som du beskriver så kan du skatta dig lyckligt, men var helt säker på att det faktiskt stämmer så du inte råkar illa ut. 

Har aldrig hört talas om ett liknande upplägg nämligen.

"Fakta om Föräldrapenningtillägg:
    Svenskt Näringsliv och LO ingick den 30 april 2013 en överenskommelse om att utforma en försäkring om kompletterande föräldrapenning. Den nya försäkringen ger kompletterande ersättning till den som får föräldrapenning från Försäkringskassan. Försäkringen kallas föräldrapenningtillägg (FPT). Den som får föräldrapenning från Försäkringskassan får dessutom en ersättning som motsvarar 10 procent av inkomsten upp till tio prisbasbelopp (444 000 kronor, vilket motsvarar en månadslön på 37 000 kronor). För lönedelar över tio prisbasbelopp motsvarar ersättningen 90 procent. Ersättningen betalas under högst 180 dagar för den som varit anställd i minst två år och 60 dagar för den som varit anställd i minst ett år."

De där reglerna är inte applicerbara för den som tjänstgör inom regionen (vilket TS verkar göra) utan då gäller kollektivavtalet AB. Allra bäst är om TS tar kontakt med sin personalavdelning eller med lönekontoret för mest korrekt svar.
    Men jag jobbar till viss del med avtalet och det betalas inte ut några 85%.
    Utan det man har rätt till om man har varit anställd minst 180 dagar är 180 dagar med 10% av lönebortfallet. Har man en lön som är högre än 83,33% av prisbasbeloppet så faller också en föräldralön ut.  Det är ju för att den som har en högre lön slår i taket och får därmed inte 80% av Försäkringskassan, så det är föräldralönen tänkt att kompensera för. Men man får alltså inte 83,33% av lönen utan 77,6% av  SKILLNADEN mellan lönebortfallet och den högsta föräldrapenning som går att få. 
    Jag har ingen aning om vad högsta föräldrapenningen är just nu men jag gissar nånstans 1000-1100kr per dag. Vi säger 1000kr för enkelhets skull. Om jag då tjänar 47000kr och är föräldraledig i december så är mitt lönebortfall 47000/31 = 1516kr per dag. Skillnaden mellan det jag förlorar (1516) och den föräldrapenning jag får (1000) är 516kr. Av det får jag 77,6% = ca 400kr per dag. 
    Så det skulle då ge 31 x 400 = 12400kr för december.
    Plus 10% av 47000kr = 4700kr. 
    Avtalet styr egentligen till att föräldrapenning skall utges, dvs man kan inte leva på sparpengar och få ut ersättningarna utan man behöver styrka att man tar ut fp. Men den erfarenhet jag har av detta rent praktiskt säger att det inte alltid är så noga. Men det bör TS kolla med sin arbetsgivare, förstås. 
    Avtalstexten finns på www.skr.se
  • Anonym (Ellen)

Lägger också till att du förstås ska göra precis som du vill med din ledighet!!
    Rätten att ta ut fp 60 dagar innan är ju till för att den som så önskar ska ha rätt att gå på ledighet inför vad som komma skall.
    Personligen har jag inte mått bra av att bara vänta, men så har mina barn också kommit väldigt långt förbi bf. Vad jag tänkt skulle vara en rimlig tid att vara ledig och "ladda" har övergått i tristess. Men det går inte att veta på förhand liksom...
    Önskar dig all lycka med bebisen!

• Anonym (Ellen)
    Aliona skrev 2022-11-30 20:32:24 följande:

Precis som någon annan här så jobbar jag i Danmark, men jag bor i Sverige. Vi hade inget val utan man skullr gå sex veckor innan bf, och sen så föddes barnet nästan en vecka senare så jag fick sju veckor ledigt. Jag hade lite dåligt samvete för i Sverige så finns det ju en attityd att man ska jobba så länge man bara orkar och spara varenda dag till när barnet är fött. Jag är så glad att jag var tvungen att gå hem så långt innan - det var alldeles ljuvligt att ha så mycket tid att vila och bara rå om sig själv de där sista tunga veckorna, och innan förlossning och sömnlösa nätter. Vi har dessutom så generös föräldraledighet så det räcker ändå. Jag önskar att alla gravida gjorde som du ts, och såg till att verkligen ta hand om sig själv för det är slitsamt nog att föda barn och ha hand om nyfödd! 

Nu är vi ju olika, "ta hand om sig" betyder olika saker för olika personer. Jag har också kontorsjobb, sällan stressigt, lugn miljö och uppskattande kollegor. 15 min promenad hemifrån.  Jag har två barn och har gått över tiden båda gångerna, jag tog hand om mig genom att lyssna på kroppen och jag hade flexibilitet ifrån arbetgivaren i fråga om när jag kände att jag ville gå hem på ledighet. 
    Jag hade inte mått bra av att bara gå hemma. Men som sagt, vi är olika och föräldraförsäkringen ger oss alla möjlighet att göra det som passar oss bäst. 
  • Anonym (Ellen)
    Aliona skrev 2022-12-01 16:14:25 följande:
    Absolut, det var det jag menade, att man som gravid verkligen känner efter vad man själv behöver och använder föräldraledigheten till det, oavsett vad folk i allmänhet tycker eller gör. 
    Håller med!
Svar på tråden Att ta sin mammaledighet "för tidigt"