Anonym (H) skrev 2022-11-30 09:37:22 följande:
Någon mer som har ett barn som inte kommer överens med morföräldrar?
Min dotter gillar inte sin mormor:( De har aldrig riktigt klickat. Men min dotter irriterar sig så på henne, och säger även det till henne att hon är en dum mormor. Jag förstår min dotter till viss del, jag kommer inte heller riktigt överens med henne. Mormor har adhd och pratar mest på utan att lyssna, och min dotter är tvärtom, tystlåten och blyg.
Men blir ändå lite ledsen för det verkar som att alla andra älskar sina far och morföräldrar.
Någon som är i min situation ?
Nu framgår det inte hur gammal din dotter är. Men man måste inte gilla sin mormor, oavsett om alla andra verkar göra det. och du har ju själv lite svårt för henne så kanske är hon en jobbig person helt enkelt. Och hon blir ju inte mindre jobbig bara för att hon blivit mormor.
Däremot bör du lära din dotter att man inte behöver säga rakt ut till personen att hen är dum oavsett om det är mormor eller nån annan. Det beror ju lite på ålder, men i alla fall.
Umgås lagom med mormor, förvänta dig inte mer av mormor än du tror att hon förmår utifrån sin personlighet, lär din dotter att vara artig. Du får vara ledsen för hur din mamma är, men det kommer sannolikt inte att förändra något.