Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan

Vad ska borde man lära sig först: Analog eller digital klocka?

Citronella skrev 2022-11-30 08:53:03 följande:

Vilket icke problem. Digital klocka lär vara svårare det är inte bara att läsa av, 14:35 uttalas t.ex fem över halv tre inte fjorton trettio fem. Amerikaner har svårt att läsa av våra digitala klockor för att de inte fått lära sig. 

14.35 uttalas absolut fjorton och trettiofem och ibland fem över halv tre eller 25 i 3. I skrift bör det vara 14.35.   Det beror  ju på omständigheterna. 

Att amerikanare har problem beror  på att de inte är van "militär tid" som det heter hos dem, jo de som är militärer gör ju det men annars så lägger de till AM och PM för att skilja mellan före och efter 12.00. Det beror ju inte på att de inte lärt sig digital tidsangivelse för det har de. 
  • Guldnovan

Man måste lära sig båda tillslut eftersom digital tid är det som står i tidtabeller och mängder av annat. På tågstationen tittar man i regel på den analoga på väggen och ska sedan kunna omvandla det till den digitala som står i tidtabellen. 

• Guldnovan
    Citronella skrev 2022-11-30 22:00:43 följande:

Jag har aldrig hör någon säga fjorton och trettiofem i dagligt tal. Föreställ dig följande samtal  -När är du framme? -Fjorton och trettiofem. Det låter märkligt. 

Jag vet precis hur det fungerar i USA annars hade jag inte tagit det som exempel. 

Jag påstår att det är vanligt att svara 14.35 och inte alls märkligt. 
Svar på tråden Vad ska borde man lära sig först: Analog eller digital klocka?