Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Vad ska borde man lära sig först: Analog eller digital klocka?

Vilket icke problem. Digital klocka lär vara svårare det är inte bara att läsa av, 14:35 uttalas t.ex fem över halv tre inte fjorton trettio fem. Amerikaner har svårt att läsa av våra digitala klockor för att de inte fått lära sig. 

• Citronella
    Xlr8 skrev 2022-11-30 09:02:35 följande:
    För första gången måste jag hålla med dig, det är inget problem och har aldrig varit. grejen är hur hon tänker som fascinerar mig. 
    att värdera sättet att lära sig snarare än att lära sig.

finns klockor med både och så.
    ser inte problemet med hur dom uttalar det, greppar dom konceptet oavsett så fyller det samma funktion. 
    undra vad som är enklare att lära sig? 

Baserat på ingenting gissar jag en analog klocka det måste finnas en anledning till att de flesta lär sig det först. Sen är det enklare när det är 1-12 istället för 1:00-00:00. 13-00:00 säga inte på det sättet, minutrarna ska dessutom vara först och så står det inte. (Resonemanget att det bara är att läsa av är alltså fel) 

Jag tänker att det bara är att förklara konceptet för båda sen ser man vad hon tycker verkar mest logiskt och det satsar man på först. 

• Citronella
    Guldnovan skrev 2022-11-30 11:48:55 följande:
    14.35 uttalas absolut fjorton och trettiofem och ibland fem över halv tre eller 25 i 3. I skrift bör det vara 14.35.   Det beror  ju på omständigheterna. 

Att amerikanare har problem beror  på att de inte är van "militär tid" som det heter hos dem, jo de som är militärer gör ju det men annars så lägger de till AM och PM för att skilja mellan före och efter 12.00. Det beror ju inte på att de inte lärt sig digital tidsangivelse för det har de. 

Jag har aldrig hör någon säga fjorton och trettiofem i dagligt tal. Föreställ dig följande samtal  -När är du framme? -Fjorton och trettiofem. Det låter märkligt. 

Jag vet precis hur det fungerar i USA annars hade jag inte tagit det som exempel. 

Svar på tråden Vad ska borde man lära sig först: Analog eller digital klocka?