• Vieer

Bonusmammor!!

Känner med dig 1000%, min bonusmamma har varit hemsk att växa upp med. Det är tyvärr ofta så.. Det jag insett i vuxen ålder, efter en hel uppväxt spenderat till att ogilla, ja nästan hata henne, är att det är min pappa jag är arg och ledsen på. Som inte sagt ifrån, tagit parti och varit vuxen.

Skulle du kunna prata med din pappa och förklara din och dina syskons situation? Att hennes bitterhet påverkar er och ett mående i vardagen och livet?

• Vieer

Okej tur någonstans att han är tydlig med att det inte är ert fel, så så så himla viktigt att ni tänker på det, det är verkligen inte ert fel att hon beter sig så.
    Hon är i första hand en vuxen person som också har valt att leva med en man som har barn sen tidigare. Oavsett för vad man känner för det så får man acceptera valet man gjort. Aldrig barnets fel!

Han han markerat så till er framför henne? Om han håller med er så är det faktiskt, enligt iaf mig, hans ansvar att se till att hon också vet att han tycker det, inte ert ansvar.

Om du/ni ändå känner att ni vill och kan prata med henne på ett vettigt sätt så gör det. Fråga om hon kan vara mer konkret i vad hon uppfattar som uppskattning. Alla har olika sätt att visa känslor. Vissa i ord, andra i handling, några i att vara fysisk med kramar och klappar osv. Vad är det hon menar att hon saknar? Blir jättesvårt för er att finnas för henne om hon inte är tydlig med hur hon menar.
    Var också noggrann med att sätta krav tillbaka. Vad behöver ni från henne? Det är en relation, inte en jäkla anställning!

• Vieer

Åh vad jag känner igen mig i din situation. Det är hemskt och så jäkla frustrerande!

Tycker du gör helt rätt i att prata med personer i din släkt om du är bekväm med det. Så som ni verkar ha det ska ingen behöva ha det. Det är inte rimligt att hon är martyr när hon ska vara den vuxna, det är maktutövande att få er att känna er otillräckliga och osäkra i ert eget hem. 

Och sätt tydligare gränser mot din pappa. Pappor med nya kvinnor är så konflikträdda, låt honom inte va det. Om han säger till dig att han håller med dig när hon inte är där, så är det hans ansvar att även göra det när hon är med. För att markera till er hur mycket ni betyder för honom.

• Vieer

Förstår det! Hade också behövt det back in the days ❤️
    Lycka till och stå på dig. Kom ihåg att det är hon och din pappa som är vuxna. Det är deras ansvar. Ta inte för mycket vikt på dina axlar och håll ihop med dina syskon ❤️

Svar på tråden Bonusmammor!!