• Jemp

    Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

    Kolla in facebookgruppen filurum så kanske du kan få tips där. 

    De är skyldiga att anpassa men barnet måste naturligtvis visa det också. Går hon att resonera med kring det?

  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 20:03:11 följande:
    Hon skulle ju visa det om de gav henne på rätt nivå, men nu är även "anpassningen" så låg nivå att hon blir frustrerad. Jag har pratat med henne om att det är viktigt att hon gör det hon ska ändå och hon säger att hon försöker, men när det är samma sak dag efter dag går det inte. Hon börjar bli seriöst deprimerad och tycker det är meningslöst att gå dit.

    Jag har "tyvärr" inte fb, men tack ändå för tipset.
    Kom förresten en rapport häromdan som jag inte läst men kanske kan ge nåt www.skolinspektionen.se/aktuellt/nyheter/ny-rapport-stimulerande-undervisning-for-elever-som-ligger-langt-fram-i-sin-kunskapsutveckling/

    Vi har inte kommit såpass långt än men rimligt i mina ögon borde ju vara att hon räknar med de andra när det är nåt nytt så att säga (så man hittar eventuella kunskapsluckor) men att hon slipper mängdträningen. 
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-11-26 19:57:36 följande:

    Visar hon ingen särskild begåvning i skolan så är hon troligtvis helt normal. 


    Nja, att maskera särbegåvning/hög intelligens är väldigt vanligt. Ts beskriver ett rätt klassiskt problem. Däremot förstår jag att det blir svårt för läraren om barnet inte visar det. Diskussioner med mensa/filurum/andra med erfarenhet lär nog vara givande för ts.
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-11-26 20:54:10 följande:
    I en absolut majoritet av fallen beror inte stök i klassrummet på särbegåvning och är man särskild begåvad klarar man av vanliga uppgifter sen kan man möjligtvis stöka när man är klar. 
    Det första (att stök ofta beror på särbegåvning) har jag aldrig påstått. Att alltför understimulerade elever "stänger av" och slutar bry sig om skolan är ett känt problem. Jättesorgligt såklart om det ska hända redan i ettan. 
  • Jemp
    Jemp skrev 2022-11-26 20:57:24 följande:
    Det första (att stök ofta beror på särbegåvning) har jag aldrig påstått. Att alltför understimulerade elever "stänger av" och slutar bry sig om skolan är ett känt problem. Jättesorgligt såklart om det ska hända redan i ettan. 
    Oftast, skulle det stå i första meningen...
  • Jemp
    Anonym (Autism?) skrev 2022-11-27 10:32:39 följande:
    Ja? Vet inte vad du menar riktigt? Repetition är kunskapens moder. Otroligt viktigt för att befästa kunskaper. Sen lär barnen sig nytt i skolan, hela tiden som bygger på de kunskaper man befäst. 

    Vet inte hur det fungerar i andra skolor men hos oss har man repeterat i början av varje läsår. I omgångar har barnen tyckt att det är tråkigt, ja.  Men dom har så att säga bara gjort det  

    Vad är det för konstigt med det?
    Vi pratar ju barn som enbart repeterar och inte får komma till det nya. Som ska lära sig färglägga en bokstav när de läst i 3 år. 
    Vissa (mig själv inkluderad) gör det de blir tillsagda. Andra ger upp skolan för de får ju varken lära sig eller bli sedda. 
  • Jemp
    AndreaBD skrev 2022-11-28 10:44:19 följande:
    Ja, jag förstår att det inte är lätt. Ofta kan inte de enskilda lärarna bestämma sånt helt. Oftast har man anvisningar att göra på ett visst sätt, och ibland vet lärarna också att om de nu ger ett barn svårare material så är det ju bara för sysselsättnings skull. Dvs. eleven kan ju inte få ett godkänd betyg för en högre årskurs. Kanske skulle det även gå teoretiskt, men skolor är inte förberedda på såna situationer. 
    Hmm vore intressant att höra om nån har erfarenhet av hur det funkar kring just detta, dvs att kunna tillgodoräkna sig det man läser som ung ifall det baseras på befintliga högre kurser- problemet kommer ju återupprepas sen då. Alt om det löst sig på annat sätt.
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan