Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
Hör om ni kan få några tips från Mensa.
Hör om ni kan få några tips från Mensa.
Det är heller inte farligt att hon får jobba med saker som hon redan kan och träna sitt tålamod på det sättet och anpassa sig till gruppen.
Ännu en förälder med ett överintelligent barn alltså? Suck. Och skolan menar du ser inte detta?
Jag tror tyvärr att en del av problemet är att ytterst få lärare själva har extremt lätt att lära sig saker utan att behöva öva på det. Dessutom utgår lärarutbildningen från normalbegåvade barn och barn med svårigheter.
Det är därför inte konstigt att det är svårt för de flesta lärare att förstå barn med särbegåving.
Det är ovanligt med lärare på lågstadiet som är extremt duktiga på matematik. Är man extremt duktig på matematik väljer man för det mesta ett annat yrke.
Har under min skoltid själv haft en matematiker som lärare, men han gick tyvärr tillbaka till att undervisa på universitete.
Med två barn på olika skolor har vi sett exempel på både fantastiska lärare och fullständigt inkompetenta lärare, både vad gäller kunskap i olika ämnen och förmåga att hantera problem i klassen.
Ibland när vi fått veckobrev har vi undrat om man ska skratta eller gråta åt syftningsfelen. När vi påpekade att sonen kände sig otrygg i skolan när en klasskamrat misshandlat flera klasskamrater ,och läraren menade att man inte alltid kan känna sig trygg var ialla fall skrattet långt borta.
Vi fick lära dottern att det var bäst att ignorera alla stavfel hennes lärare i 2;a klass gjorde. Dock gick gränsen för hennes del när läraren skrev "Trevligt påsklåv" på tavlan- då smet hon in på rasten och ändrade...
Det är tufft för lärare att hinna med att undervisa alla elever, men att vägra låta föräldrarna till en elev i 3:an skicka med mer utmanande material låter mer som en prestigefråga än ett resursproblem.
Själv minns jag massvis av extraböcker som inte gav något från skolan. På lågstadiet hade jag oftast en bok att läsa under bänken Det gjorde att jag hade något att göra när jag gjort det jag skulle, och tack och lov hade jag en lärare som låtsades att hon inte såg något...
Ditt barn låter inte högintelligent.