Hur är era tonåringar?
Ja det låter normalt. Min 16åring är oftast helt ok, men jag blir ibland vansinnig på att han aldrig gör vad jag ber honom om på en gång, han måste alltid vänta och ta det senare. Ibland mycket senare, men det blir till slut gjort.
Någon enstaka gång säger han något otrevligt, om jag tar illa vid mig säger jag åt honom att så säger man inte och skäller. Men ibland tänker jag bara att ok, han måste väl revoltera lite grand. Eller ibland skämtar han bara, fast klumpigt.
Ibland tjafsar han om någon detalj, vi har lite språkförbistring hemma ibland eftersom vi inte bor i Sverige och han pratar svenska enbart med mig. Men det är alltid mitt fel. Om han inte hör exakt vad jag sa, är det mitt fel för jag pratar för tyst och otydligt. Om jag inte hör vad han säger, är jag inte intresserad av att lyssna på min son och jag är döv.
Om jag förklarar något, är det ibland så att han antingen svarar att naturligtvis visste han det, varför förklarar jag, eller också klagar han på att jag borde sagt detta tidigare. Alltid mitt fel. Men det är ok, måste vara bra att tro att man alltid har rätt haha!
Han har väldigt mycket med skolan, idrott och kompisar, så kräver inga stora insatser hemma, men han tvättar och byter sänglinne till sin säng, lagar mat ibland och plockar undan, bär bort prylar, sätter på egen tvätt ibland etc.
Oftast är allt ok och vi kommer bra överens. Tycker inte det låter som om du gjort något fel, det låter normalt.