• Anonym (A)

Hur är era tonåringar?

Jag har bara ett barn så jag har inget att jämföra med och undrar lite hur andras tonåringar är.

På det hela taget är min tonåring toppen. Han är i grunden snäll och omtänksam, har bra betyg, är skötsam även om han är ute och festar med kompisar ibland. 

Men vi bråkar mer än förut. Vi har alltid haft en bra relation, kunnat prata om allt och haft väldigt kul. Nu är det som om precis allt jag gör är fel. Han kan bli förbannad på minsta lilla, som att jag säger åt honom att ta in disken från sitt rum (som ser bedrövligt ut för det mesta). Sedan kan han helt plötsligt vara på bra humör igen som om inget har hänt. 

Jag antar att det är någon form av frigörelseprocess så jag håller mig undan för det mesta. Han har alltid varit självständig och det är ju positivt. Men det verkar som om vad jag än gör så blir det fel. 

Han är jättegullig mot andra, särskilt mormor och det gör mig glad, men han är ofta väldigt otrevlig mot mig. Han kan vara riktigt elak och även om jag blir ledsen så visar jag inte det. Jag är trots allt den vuxna och inser att han inte menar så mycket av det han häver ur sig. Jag säger självfallet inga elaka saker tillbaka. 

Han verkar inte heller förstå att jag är trött efter jobbet ibland. Han verkar tro att gå i gymnasiet är samma sak som att jobba. Han hjälper inte till hemma i någon större utsträckning. Han har Inga problem med att ligga på soffan medan jag städar hela lägenheten. När jag säger åt honom att hjälpa till blir han arg så till slut orkar jag inte tjata. 

Samtidigt kommer han till mig om han har något problem eller är ledsen över något och det känns bra för jag tolkar det som att  vår relation i grunden är bra. 

Ibland undrar jag om jag har gjort fel som förälder eller om de flesta tonåringar är så här. Mina syskon har inga barn och mina väninnor har döttrar som verkar lugnare. 

Så hur är era tonåringar? Känner ni igen det jag beskriver?

• Svar på tråden Hur är era tonåringar?
  • Anonym (A)

Tack för svar! Det känns betryggande att flera har det som vi.

FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-26 20:45:32 följande:

Ja det låter normalt. Min 16åring är oftast helt ok, men jag blir ibland vansinnig på att han aldrig gör vad jag ber honom om på en gång, han måste alltid vänta och ta det senare. Ibland mycket senare, men det blir till slut gjort. 

Någon enstaka gång säger han något otrevligt, om jag tar illa vid mig säger jag åt honom att så säger man inte och skäller. Men ibland tänker jag bara att ok, han måste väl revoltera lite grand. Eller ibland skämtar han bara, fast klumpigt. 

Ibland tjafsar han om någon detalj, vi har lite språkförbistring hemma ibland eftersom vi inte bor i Sverige och han pratar svenska enbart med mig. Men det är alltid mitt fel. Om han inte hör exakt vad jag sa, är det mitt fel för jag pratar för tyst och otydligt. Om jag inte hör vad han säger, är jag inte intresserad av att lyssna på min son och jag är döv.

Om jag förklarar något, är det ibland så att han antingen svarar att naturligtvis visste han det, varför förklarar jag, eller också klagar han på att jag borde sagt detta tidigare. Alltid mitt fel. Men det är ok, måste vara bra att tro att man alltid har rätt haha!

Han har väldigt mycket med skolan, idrott och kompisar, så kräver inga stora insatser hemma, men han tvättar och byter sänglinne till sin säng, lagar mat ibland och plockar undan, bär bort prylar, sätter på egen tvätt ibland etc. 

Oftast är allt ok och vi kommer bra överens. Tycker inte det låter som om du gjort något fel, det låter normalt. 

Ha ha! Stor igenkänning på detta, särskilt det där när jag inte hör vad han säger, att han alltid har rätt och att allt ska göras ?senare?, vilket betyder aldrig. 

Sonen handlar ofta och lagar mat själv men det är för att han följer en särskild diet på grund av träningen. Fast han handlar mycket åt mig också och det uppskattar jag.

Svar på tråden Hur är era tonåringar?