• Anonym

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Anonym (Pappa) skrev 2022-11-25 17:46:40 följande:

Julen är faktiskt allas högtid. Man bör så klart undvika att bli askalas, men vi dricker glögg, öl och vin, tar en drink och kanske en snaps i år också, som vanligt. Som min mamma och mormor gjorde när jag var barn. Som deras föräldrar när de var barn. Haha, som de äldsta av våra barn gör. Traditioner är viktiga. Men som sagt, man behöver inte överdriva. 

Amen to that!
  • Anonym
    Myten7891 skrev 2022-11-26 00:32:23 följande:

Vi skippar hela julen. har bokat all-inclusive 👍👌

Jaha, men då vet vi. Vad kör du för bromsskivor fram?
  • Anonym
    Anonym (Mgng) skrev 2022-11-25 21:35:46 följande:
    Man går mot strömmen och visar de som super ner sig att det går att ha kul ändå 
    Visar vem?
    Vilka sitter i publiken?
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-11-25 23:29:55 följande:

För mig är det främmande att dricka alkohol på julafton, det gjorde vi aldrig i min barndom, ingen i min släkt drack någon alkohol alls på julafton. Det var saftglögg och lättöl.

Idag kan min man och jag eventuellt dricka en julöl med alkohol på julafton och kanske lite vinglögg som Max, men vin, sprit, likör , för mig passar det inte alls på julafton.

På nyår dricker vi vin och champagne.

Du måste ha en väldigt liten släkt om du vet vad alla gjorde på julafton.
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-11-25 23:33:26 följande:
    Javisst, fast vin passar ju verkligen inte till julmat
    Det är en smaksak, kära du.
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2022-11-26 08:46:45 följande:

Många verkar tro att TS själv är alkoholist. Jag tror snarare TS har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar. De som startar sådana här trådar brukar ha gjort det. De tror inte att man kan dricka med måtta, för deras föräldrar kunde inte det. De brukar också tro att nästan alla har haft det som dem när de växte upp.

Sedan det här med varför man firar jul. Det går inte att komma ifrån att julen ursprungligen är en hednisk högtid. Det här med Jesu födelse är ett senare påfund. Sverige är dock ett extremt sekulariserat land. Visst finns det nog en och annan kristen svensk som tänker på Jesus på julen, men de flesta svenskar gör det nog inte. Oavsett vilket så måste man få välja själv vilken innebörd man lägger i julfirandet. Ingen annan har rätt att komma och bestämma att det ska vara för barnens skull eller för Jesus skull. Själv firar jag jul för att det är tradition att göra det i min familj. Vi firar för vi har trevligt ihop. Det är för allas skull, inte bara barnens. Vi är dessutom ateister allihop, så Jesus skiter vi i.

På den yttersta dagen kanske Jesus skiter i dig också.
    Man måste inte vara religiös, men att spotta på kristendomen är verkligen lågt. Lindrigt uttryckt.
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2022-11-26 08:46:45 följande:

Många verkar tro att TS själv är alkoholist. Jag tror snarare TS har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar. De som startar sådana här trådar brukar ha gjort det. De tror inte att man kan dricka med måtta, för deras föräldrar kunde inte det. De brukar också tro att nästan alla har haft det som dem när de växte upp.

Sedan det här med varför man firar jul. Det går inte att komma ifrån att julen ursprungligen är en hednisk högtid. Det här med Jesu födelse är ett senare påfund. Sverige är dock ett extremt sekulariserat land. Visst finns det nog en och annan kristen svensk som tänker på Jesus på julen, men de flesta svenskar gör det nog inte. Oavsett vilket så måste man få välja själv vilken innebörd man lägger i julfirandet. Ingen annan har rätt att komma och bestämma att det ska vara för barnens skull eller för Jesus skull. Själv firar jag jul för att det är tradition att göra det i min familj. Vi firar för vi har trevligt ihop. Det är för allas skull, inte bara barnens. Vi är dessutom ateister allihop, så Jesus skiter vi i.

Man kan ju alltid hoppas att ni får strömavbrott när Kalle börjar.
    Bara för att.
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2022-11-26 09:16:18 följande:
    Jesus finns ju inte, så det är ett ickeproblem.

Det är snarare du som behöver jobba med dina känslor om du blir så kränkt över det jag skrev.
    Kränkt?
    Vad menar du att jag blivit kränkt av?
  • Anonym
    Anonym (Mx) skrev 2022-11-26 10:44:44 följande:
    Amen, må dom grälsjuka med för mycket tid aldrig någonsin ge upp!
    Skål tamifan! Skål Extra mysigt med lite förmiddagsfylla ju. Hjärta
  • Anonym
    Anonym skrev 2022-11-26 10:46:46 följande:
    Skål tamifan! Skål Extra mysigt med lite förmiddagsfylla ju. Hjärta
    *tamigfan

Rätt ska det vara och det går  inte att redigera.
  • Anonym
    Citronella skrev 2022-11-26 12:57:07 följande:
    Det har experterna olika åsikter om. 
    Nej, experternerna är eniga.
    Amatörerna är oense.
  • Anonym
    Citronella skrev 2022-11-26 13:01:36 följande:
    Nej, de är de inte. Oavsett vad man tror är Bibeln skriver flera generationer efter Jesus tid och dessutom översatt och ändrad så många gånger att Jesus själv (om han funnits) inte skulle känna igen sig. 
    Du har fel.
    Det finns inget att diskutera vidare faktiskt.
    Citronella skrev 2022-11-26 12:59:48 följande:
    Det får han gärna göra, jag skulle tacka nej om han var intresserad av min själ. 
    Du tar hellre hissen ner?

• Anonym
    Anonym (Qatar nästa?) skrev 2022-11-26 14:18:44 följande:
    Vissa verkar tro att det bara finns två alternativ, spik nykter eller drängfull.
    Jo, det är märkligt.
    Här dricker vi med förnuft.
  • Anonym
    Anonym (Heja brännvin.) skrev 2022-11-26 16:18:02 följande:

Barn ska inte få sina föräldrar grisfulla och man bör såklart dricka mpttligt när barnen är med.

Helt ok att vara plakat på firmafesten, men inte bland barn i hemmet.

Hos oss är det alltid en och samma gubbe som blir plakat. Man vet liksom innan átt han inom någon timme knappt kan stå på benen.

Hade jag betett mig så då hade jag nog avstått festen.
  • Anonym
    molly50 skrev 2022-11-28 11:21:00 följande:
    Vart framgår det att TS har missbruksproblem?
    Precis som jag skrev så anger TS själv att h*n måste "skärpa sig" och då tydligen bara för "barnens skull" för att klara en julafton utan alkohol. Detta tillfälle beskrivs också som att "offra en dag".
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 14:00:39 följande:
    Var står det?
    I precis hela TS.
  • Anonym
    molly50 skrev 2022-11-28 14:08:19 följande:
    Jag tolkar det inte som att TS anser att det är h*n själv som måste skärpa sig utan uppmanar andra att göra det.
    Uppmanar andra gör ju TS tveklöst men det är nog få som har de problem som beskrivs och som uppmanas till att ta itu med, dvs just att "offra en dag" och "skärpa sig" för "barnens skull". Problematiken med "en dag" är inte riktigt applicerbar på de flesta och uppenbart sedd ur TS egen synvinkel där just skärpning tydligen behövs. Det är nog ett fåtal som ser en enda dag utan alkohol som ett offer.
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 14:19:02 följande:
    Då får du läsa om för det handlar inte om ts utan om människor i största allmänhet som en uppmaning att tänka till kring sitt eget drickande. Ingenstans står det, inte ens mellan raderna, att ts har alkoholproblem och behöver skärpa sig. Bara för att det står "alla vuxna" så betyder inte det att ts räknar in sig själv i "alla", trots att det står "alla". Nu kanske du kan sluta att medvetet missförstå innebörden och fokusera mer på budskapet.
    Jag har öht inte noterat att det stod "alla".
  • Anonym
    molly50 skrev 2022-11-28 14:51:09 följande:
    Men TS verkar inte kunna se att det finns ett mellanting mellan att vara nykter och att vara drängfull.
    Att man kan dricka med måtta.
    Även detta ett tydligt tecken.
Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!