Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Julen är faktiskt en högtid för alla. Inte alls barnen att roffa åt sig.

Däremot förknippar jag inte julen alls med alkohol eller fylla. 

En julöl och lite glögg till kaffet javisst. Möjligtvis en nubbe till sillen om man gillar det. Men det lär ju inga barn bli traumatiserade av.

• Drottningen1970

Själv dricker jag aldrig på julen då jag kör. Har inget som helst behov av alkohol. Men jag ser heller inte problemet med att morfar tar en snaps till sillen. Ingen har någonsin varit full eller påverkad hos  oss vare sig jul eller midsommar. 

Att mormor inte får dricka glögg till kaffet i vår familj, hjälper inte barn som far illa i andra familjer ett enda dugg.

Däremot tänkte jag värma lite glögg till mig själv ikväll i samband med julpyntet. Tveksamt om mitt barn far illa av det. I såna fall får jag väl betala för terapin framöver..

• Drottningen1970
    Fossil skrev 2022-11-26 15:34:01 följande:
    Åh glögg... och nu är bolaget stängt.
    Blossa Guld, det hade suttit fint!

Det går nog bra ska du se. // Tungan ute
    Glömde bort att jag skulle dricka glögg. Så barnet slapp bli traumatiserad.
  • Drottningen1970
    Anonym skrev 2022-11-27 10:21:07 följande:
    Hos oss är det alltid en och samma gubbe som blir plakat. Man vet liksom innan átt han inom någon timme knappt kan stå på benen.

Hade jag betett mig så då hade jag nog avstått festen.
    Den gubben bör inte få vara med på kalaset om det finns barn med, Där han man som förälder en skyldighet att skydda sina barn från den upplevelsen. Du har som förälder absolut skyldighet gentemot dina barn, tillskillnad från gubben. Annars brister man i föräldraförmåga.
  • Drottningen1970
    Nalle1977 skrev 2022-11-27 11:29:15 följande:

Som Ts skriver. Jag kan referera till mig själv när jag var barn. Jag är uppvuxen med fylla o slagsmål då mamma
    ofta var ful. Så det blev liksom
    en ond cirkel av allt. Jag har en fruktansvärd stor respekt för alkohol. dricker mkt sällan. Men jag kan som
    andra skrivit med de som
    ?kan? sköta sig är de inga problem för. Men jag tycker som de flesta att Julen Är en högtid för familj och vänner, klart man kanske vill fira lite extra. Men de finns så många andra dagar att  dricka på. Jag hatar fulla människor, oavsett om
    de är roliga. Barn ska inte behöva lida när
    det slår över för folk som
    blivit runda under sulan Och börjar bråka.

Men du fattar att de flesta människor varken blir fulla eller börjar bråka för att det existerar en mindre mängd alkoholhaltiga drycker på julafton?
Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!