Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Suck. Sådana här trådar dyker alltid upp till jul. De som resonerar som TS tycker inte att man kan dricka med måtta. ALL alkohol är för mycket. Svartvitt tänk. Antingen är man alkoholist eller så är man nykterist, typ. Ofta kommer det fram att sådana personer har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar som söp rejält på julen. Det är tydligen oerhört svårt att förstå att alla inte har haft det så och att det går utmärkt att dricka måttligt och utan att barnen märker ett förändrat beteende. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som tagit ett eller ett par glas vin då och då, men jag har ALDRIG sett dem berusade eller märkt någon som helst förändring i deras personlighet eller beteende. Att de har druckit alkohol har jag inte upplevt som obehagligt alls.

• Anonym (A)
    Dr Nail skrev 2022-11-25 20:11:18 följande:

Julen är inte barnens högtid, julen är Jesus Kristus högtid.

Vad tröttsamma ni är, alla ni som påstår att julen år en kristen högtid. Julen är ursprungligen en hednisk högtid, då man firade vintersolståndet. Det var kyrkan som hittade på att man skulle fira Jesus födelsedag då, trots att han inte alls föddes den 25 december.
  • Anonym (A)
    Dr Nail skrev 2022-11-25 22:54:21 följande:
    Vad spelar det för roll vad det var ursprungligen? Idag firar vi Jesus. Visst, ska man va helt korrekt ska man väl fira den ortodoxa julen....men det blir lite väl mycket med två jular + nyår, nej?
    Vilka vi? Jag firar absolut inte Jesus på julen. Du kan inte bestämma vad julen innebär för andra människor.

Varför du pratar om den ortodoxa julen har jag ingen aning om. Sverige har aldrig varit ortodoxt.
  • Anonym (A)

Många verkar tro att TS själv är alkoholist. Jag tror snarare TS har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar. De som startar sådana här trådar brukar ha gjort det. De tror inte att man kan dricka med måtta, för deras föräldrar kunde inte det. De brukar också tro att nästan alla har haft det som dem när de växte upp.

Sedan det här med varför man firar jul. Det går inte att komma ifrån att julen ursprungligen är en hednisk högtid. Det här med Jesu födelse är ett senare påfund. Sverige är dock ett extremt sekulariserat land. Visst finns det nog en och annan kristen svensk som tänker på Jesus på julen, men de flesta svenskar gör det nog inte. Oavsett vilket så måste man få välja själv vilken innebörd man lägger i julfirandet. Ingen annan har rätt att komma och bestämma att det ska vara för barnens skull eller för Jesus skull. Själv firar jag jul för att det är tradition att göra det i min familj. Vi firar för vi har trevligt ihop. Det är för allas skull, inte bara barnens. Vi är dessutom ateister allihop, så Jesus skiter vi i.

• Anonym (A)
    Anonym skrev 2022-11-26 09:12:07 följande:
    På den yttersta dagen kanske Jesus skiter i dig också.
    Man måste inte vara religiös, men att spotta på kristendomen är verkligen lågt. Lindrigt uttryckt.
    Jesus finns ju inte, så det är ett ickeproblem.

Det är snarare du som behöver jobba med dina känslor om du blir så kränkt över det jag skrev.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2022-11-26 09:13:35 följande:
    Man kan ju alltid hoppas att ni får strömavbrott när Kalle börjar.
    Bara för att.
    Att vi skiter i Jesus i min familj har absolut ingenting med dig att göra, men du väljer att ta det personligt. Men det är som vanligt med er religiösa - ni är så otroligt känsliga. Hade jag sagt att jag skiter i Karl Marx eller grundaren av någon annan icke-religiös ideologi hade du inte brytt dig. Men så fort det handlar om religion, då ska man visa vördnad och respekt.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2022-11-26 10:00:48 följande:
    Intressant att du tror dig känna mig bättre än jag känner mig själv.

Jag är inte religiö, btw.
    Att Jesus funnits är dock fakta, trots din oförmåga att ta in det.
    Jesus FINNS inte skrev jag. Jag skrev aldrig att han aldrig funnits. Hur är det med läsförståelsen? Det är väldigt svårt att skita i någon om man dog för 2000 år sedan.

Så du är inte kristen, men tror att Jesus kommer att skita i mig när domedagen kommer? Det var ju...intressant.

Oavsett vilket, så är det DITT problem att du blir kränkt för att min familj skiter i Jesus. Du får jobba med det, helt enkelt. Jag skiter i dig också.
  • Anonym (A)
    Citronella skrev 2022-11-26 12:59:48 följande:
    Det får han gärna göra, jag skulle tacka nej om han var intresserad av min själ. 
    Haha, same XD
  • Anonym (A)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-27 13:14:19 följande:

Jag kan inte förstå hur denna tråden kan få leva vidare med alla inlägg som spyr galla över de som inte delar TS åsikt. 

Det är tydligt att några här inne har någon form av problem med alkohol, antingen själv eller genom andra. Dock är det inte alla som har dessa problem bara för att tar en julöl till maten....

Detta påpekade jag i ett inlägg i tråden som sedermera blev raderat varpå jag blev avstängd. 

Blir nog avstängd andra gången gillt pga detta inlägget, men det får jag ta. Ty inte kan jag låta någon så raljant och fördomsfull få stå oemotsagd. 

Va? Blev du avstängd bara för att du skrev att alla som tar en julöl till maten inte har problem? Det låter jättekonstigt. Är du säker på att du inte skrev något personangrepp eller något annat som bryter mot forumreglerna? Vi är ju många i tråden som har påpekat att det går att dricka med måtta osv, och vi har inte blivit avstängda. Fast vem vet, det kanske vi blir snart. Moderatorerna på FL kanske är nykterister XD
Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!