Inlägg från: Anonym (Allis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allis)

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Om barnen är oroliga inför jul så är inte problemet alkohol på jul utan att deras föräldrar inte kan dricka lagom/ dricker för mycket året runt.

Vi i vänkretsen dricker någon julöl till lunchen, likör eller portvin till kakorna vid Kalle, sen kanske lite mer öl till kvällsmaten och så möjligen någon tar en liten konjak lite senare på kvällen. Eller inte, ibland är det godare med julmust.

På nyår är det trerätters med vin och mer bubbel vid tolvslaget.

Våra och vännernas nu vuxna barn har tillfrågats upprepade gånger under uppväxten vad de tycker om vuxna som dricker som vi gör och de tycker inte att det är ett problem. När de var mindre var någon förälder alltid nykter.

Nu har de själva börjat experimentera med alkohol så smått och inte ens på stor fest med fri bar har de skämt ut sig eller överdrivit än så länge, så jag tror att man kan lära sig av sin vuxna omgivning hur man får ut det roliga av alkohol utan för mycket tråkigt efteråt.

Det jag aldrig har begripit mig på är de som bara dricker för att bli så fulla som möjligt så fort som möjligt, oavsett om de är 16 eller 53 år gamla.

• Anonym (Allis)
    Anonym (Jävla alkohol) skrev 2022-11-25 17:36:04 följande:

Man är en riktig fjant om man inte kan stå över alkoholen en dag för barnens skull.

Då är jag gärna en fjant, för jag dricker nämligen inte för jämnan annars, ibland går det en månad utan ett glas även om jag tycker om ett glas vin till god mat.

Men jag uppskattar just julöl ihop med julmaten, och vi äter vanligen inte julmat mer än julafton+ juldag heller. 

Så att skilja på det vore för mig som att säga att "vi firar påsk men vi äter inga ägg då, för dom tar vi för sig en helt annan vecka även om vissa äter ägg hela året igenom".

Det tycker jag vore rätt fjantigt.
  • Anonym (Allis)
    Anonym (A) skrev 2022-11-25 17:59:36 följande:

Suck. Sådana här trådar dyker alltid upp till jul. De som resonerar som TS tycker inte att man kan dricka med måtta. ALL alkohol är för mycket. Svartvitt tänk. Antingen är man alkoholist eller så är man nykterist, typ. Ofta kommer det fram att sådana personer har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar som söp rejält på julen. Det är tydligen oerhört svårt att förstå att alla inte har haft det så och att det går utmärkt att dricka måttligt och utan att barnen märker ett förändrat beteende. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som tagit ett eller ett par glas vin då och då, men jag har ALDRIG sett dem berusade eller märkt någon som helst förändring i deras personlighet eller beteende. Att de har druckit alkohol har jag inte upplevt som obehagligt alls.

Och jag har vuxit upp med en styvfar med alkoholproblem och vet ändå skillnaen mellan att dricka för sällskap och smak eller att bara gå in för fyllan.
  • Anonym (Allis)
    Anonym (SL) skrev 2022-11-25 19:22:59 följande:
    Kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet men jo jul var faktiskt värre än torsdagen i mars, även om det var tufft det med.
    På jul fanns det hopp och förväntan att i år kanske kanske, kanske vi kan få fira utan att mamma är full redan innan Kalle, flippar vid maten skriker och sen ska dela ut julklappar som inget hänt.
    Och Mamma flippade lite extra på just jul för att skulle vara så jävla trevligt och bra och det fixade hon inte...
    Och nä vi hade inte massa andra vuxna som uppbackning....

Jul sätter allt på sin spets...för man är så medveten om att saker inte är som det ska...både vuxna och barn...men alla låtsas...
    Personligen tyckte jag det var jobbigare när vi missade halva mormors begravning för att styvfar var bakis/oväckbar efter att ha varit ute och supit hela natten.

Att han blev tjatig och bröligt högljudd på jul och sen oftast somnade i en hörna var hanterbart. Misslyckade försök till julklappar var jag så van vid från båda mina "pappor" så det var liksom standard.
  • Anonym (Allis)

Tröttnar på denna uppenbara *xxxxx*tråd. Så avslutar med ett helgtips:

Om barnen har problem med alkohol kan man bara lägga rohypnol i deras öl, så slocknar de rätt fort. 

Skål! Skål

Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!