Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!
Om barnen är oroliga inför jul så är inte problemet alkohol på jul utan att deras föräldrar inte kan dricka lagom/ dricker för mycket året runt.
Vi i vänkretsen dricker någon julöl till lunchen, likör eller portvin till kakorna vid Kalle, sen kanske lite mer öl till kvällsmaten och så möjligen någon tar en liten konjak lite senare på kvällen. Eller inte, ibland är det godare med julmust.
På nyår är det trerätters med vin och mer bubbel vid tolvslaget.
Våra och vännernas nu vuxna barn har tillfrågats upprepade gånger under uppväxten vad de tycker om vuxna som dricker som vi gör och de tycker inte att det är ett problem. När de var mindre var någon förälder alltid nykter.
Nu har de själva börjat experimentera med alkohol så smått och inte ens på stor fest med fri bar har de skämt ut sig eller överdrivit än så länge, så jag tror att man kan lära sig av sin vuxna omgivning hur man får ut det roliga av alkohol utan för mycket tråkigt efteråt.
Det jag aldrig har begripit mig på är de som bara dricker för att bli så fulla som möjligt så fort som möjligt, oavsett om de är 16 eller 53 år gamla.