Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!
Sen bygger jag gärna vidare på den tanken att man kan låta barnen slippa se sina föräldrar fulla oavsett vilken dag det är på året.
Sen bygger jag gärna vidare på den tanken att man kan låta barnen slippa se sina föräldrar fulla oavsett vilken dag det är på året.
Att man dricker alkohol är inte detsamma som att supa sig dyngrak. Klarar man av att dricka måttligt är det väl inget fel?
Håller med Jesus-förespråkaren. Julen är för att fira Jesu födelse. Att en fjant på familjeliv hittar på att julen handlar om barn-nysning Kalle Anka är mest ett tecken på dennes brist på bildning.
Suck. Sådana här trådar dyker alltid upp till jul. De som resonerar som TS tycker inte att man kan dricka med måtta. ALL alkohol är för mycket. Svartvitt tänk. Antingen är man alkoholist eller så är man nykterist, typ. Ofta kommer det fram att sådana personer har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar som söp rejält på julen. Det är tydligen oerhört svårt att förstå att alla inte har haft det så och att det går utmärkt att dricka måttligt och utan att barnen märker ett förändrat beteende. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som tagit ett eller ett par glas vin då och då, men jag har ALDRIG sett dem berusade eller märkt någon som helst förändring i deras personlighet eller beteende. Att de har druckit alkohol har jag inte upplevt som obehagligt alls.
Ska alla i hela Sverige fira utan alkohol för att vissa familjer har alkoholproblem?
Vi som har turen att ha en familj utan alkoholister kan väl få käka middag som vanligt med vin/öl mm.
Det säger rätt mycket om en person om man tror att alla som tar ett glas till maten blir fulla.
Jag tycker inte att vuxna ska bli berusade framför barn någon gång, men lägg ner snacket om att julen är barnens högtid! Julen är allas (som vill) högtid, och det som firas är ju faktiskt att en blivande snickare föddes.
Det råkar vara Aftonbladet som lagt ut artikeln men det är TT som står bakom texten och de hänvisar till en studie som nyligen gjorts av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, enhetschefen för Stöd och utbildning hos BRIS, en SIFO-undersökning om vuxnas drickande samt en uppmaning om vit jul från IOGT-NTO.
De flesta barn far inte illa av föräldrarnas drickande. De som gör det, deras föräldrar bör sluta dricka helt. Vi andra tar som vanligt något gott att dricka.
Det som vit jul handlar om är att barn inte ska behöva stå ut med oro och bråk på jul pga alkoholistföräldrarnas omåttliga konsumtion. Men det ska de inte övriga året heller.