Inlägg från: Cusoon |Visa alla inlägg
  • Cusoon

Tycker ni synd om dom som inte har barn?

Du specificerade inte om det är ofrivilligt barnlösa eller bara rent av personer utan barn det gäller som du vill ha statistik på men hursomhelst, Nej. Jag slösar inte energi på att tycka synd om folk, vad hjälper det mig eller för all del dom? 

• Cusoon
    Häegertz skrev 2022-11-24 15:55:52 följande:

Jag är otroligt lyckligt barnfri. Ni som tycker synd om oss för att vi inte "vet vad vi missar" låter som heroinister som vill ha sällskap. Misery loves company!

Uppenbarligen tror endel föräldrar här att dom har något så otroligt speciellt att det inte går för en barnlös person att känna. Pyttsan! Kliv ner från din höga häst. 
  • Cusoon
    Anonym (Bugaboo) skrev 2022-11-24 16:28:19 följande:
    Det är just i ett forum man kan be människor att kliva ner från hästen när de träffar människor som inte har barn. I verkligheten är det ett ibland ett maktmedel att ha barn när man relaterar till människor utan barn. Och tvärtom! Men jag blev genuint glad över att tråden inleddes så fint, trots den lite ledande frågan. 
    Nu får du det att låta som att personer som i tråden har skrivit att dom tycker synd om folk har barn och dom som inte tycker synd om ofrivilligt/frivilligt barnlösa inte själva har barn.
  • Cusoon
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-24 17:21:52 följande:

Jag tycker de flesta svar har lutat  åt Nej? 

Självklart kan man inte uppleva alla känslor som andra känner. Vi har ju inte alla samma erfarenheter. 

Måste alla ha ha samma känslor för att det ska vara bra? Eller kan vi vara olika och ha olika erfarenheter och upplevelser och alla dessa kan vara lika mycket värda? 

Jag tycker mig också läsa att flertalet svarar nej, men sen finns det andra inlägg som sticker ut. Dom jag syftade till är dom som skriver att "dom tycker synd om barnlösa för att dom inte vet vad dom går miste om". Hur kan man ha mage att uttrycka sig så på en frågeställning som är så luddigt ställd? Jag tycker att det är både anmärkningsvärt och oförskämt. Är en barnlös person barnlös av fri vilja eller inte, det måste ju klargöras från början. Sen finns det även föräldrar som inte alls ser sitt liv mer berikat och lyckligt av att ha barn, den lyckan kan folk känna ändå. Allt är inte tack vare barn. Jag tycker mig läsa här i tråden att det är antigen eller.
  • Cusoon
    Anonym (Alice) skrev 2022-11-24 18:02:27 följande:
    Det ÄR något speciellt med att ha barn, livet blir aldrig detsamma igen. Män som inte har barn kan inte förstå, och ändå vill dom dejta singelmammor.
    Speciellt är det absolut, men att man säger att barnlösa inte vet vad dom går miste om och likställer det med att känna den säkraste lyckan, nej det håller jag inte med om. Min lycka är min lycka. Barnlösa kan känna sin lycka av annat dom håller kärt.
    Snacka om att generalisera vad män förstår och inte förstår och vad dom vill. Jag känner många män som inte är ett dugg intresserad av singelmammor per se utan en käresta att dela livet med, barn i bagaget ingår i paketet om en väljer att ingå ett förhållande med en förälder. Vad har det med trådens luddiga frågeställning att göra?
  • Cusoon

Skäraste skulle det stå inte säkraste, det går inte att redigera inlägget.

Svar på tråden Tycker ni synd om dom som inte har barn?