Inlägg från: Annispannis92 |Visa alla inlägg
  • Annispannis92

Rätt val att byta förskola?

Min son är 4,5 år. Han har gått på nuvarande förskola i två år, hela den tiden har vi haft tvivel angående förskolan. I perioder har han varit hysteriskt ledsen vid lämning, sen har det blivit bättre i perioder. Men varje termin har vi haft perioder av ledsna lämningar och varje termin har vi sökt in till andra förskolor men sedan valt att avvakta. Vi har haft flera möten med personalen och rektor. Jag (och sonens pappa) har hela tiden känt att förskolan inte fungerar optimalt. Det är stort, över 100 barn går där, och jag upplever det som väldigt rörigt och stressigt när man kommer på morgonen. Ibland hittar vi varken någon personal eller barn som sonen känner ordentligt, inte konstigt att han blir ledsen då. Men även när det är den vanliga personalen som tar emot så blir han ofta ledsen.

Det försvinner också otroligt mycket grejer på förskolan. Bara i höst har 5 olika mössor försvunnit. Förra året försvann en vindjacka för 3-400 kr. Tror det har försvunnit kläder för flera tusen kr, det är jätteirriterande. Men det viktigaste är såklart hur sonen har det på dagarna.
    Nu den senaste tiden har det Ibland varit så illa att sonen har vägrat gå till förskolan, han har vägrat följa med eller helt enkelt börjat gå hem igen när vi kommit halvvägs. Då har han fått vara hemma. Personalen säger dock att han är glad på förskolan och han verkar ha kul när man hämtar honom. Men ändå blir det samma sak dagen efter, varje morgon säger han att han inte vill gå till förskolan, ibland fejkar han att han är sjuk och låtsashostar eller säger att han har ont i magen. Gör ont i mammahjärtat :( han säger också att några andra barn slår honom.
    Sen har det hänt saker den senaste tiden hemma också och vi har det väldigt jobbigt just nu, vilket såklart påverkar sonen. Sonen har nyligen blivit storebror och det kan såklart vara en sak som påverkar lämningarna, men vi hade sådana perioder både innan och under graviditeten också. Sen har barnens pappa (min man) har precis fått en cancerdiagnos och ska snart börja med cellgifter. Sonen känner såklart av stämningen här hemma och är orolig för pappa. Vi har alltså en extremt jobbig livssituation i övrigt också. Det är så svårt att veta vad som är oro för pappa/ nyss blivit storebror och vad som har med själva förskolan att göra. Samtidigt har vi som sagt haft perioder då han vägrat gå och varit jätteledsen innan detta också. 
    Både jag och pappan är ju hemma på dagarna just nu, men att ha sonen hemma kommer inte fungera bra. Han kan vara väldigt krävande och har behov av stimulans och att leka med jämnåriga. Pappa måste få lugn och ro i sin behandling och jag har hand om en bebis som bara sover korta stunder på dagen. Just nu sköter jag allt hemma pga makens sjukdom. Jag skulle helt enkelt inte orka ha sonen hemma på heltid i denna situation, det skulle inte bli bra för någon.
    Nu har vi fått plats på en annan mindre förskola. Den ligger lite längre bort men det är fortfarande promenadavstånd. Dock när vi hälsade på så sa sonen att han INTE vill gå på den förskolan utan vill gå på sin vanliga förskola. Vilket fick mig att tvivla, gör vi rätt i att byta? De senaste dagarna har det gått lite bättre vid lämningarna också, men för bara några dagar sedan var det förtvivlat gråt och att han klamrade sig fast vid mitt ben. Snälla hjälp mig med råd, om någon nu orkat läsa så långt, mår så dåligt av allt just nu så jag har svårt att fatta ett vettigt beslut.
  • Svar på tråden Rätt val att byta förskola?
  • Annispannis92

Jag har hört att flera har bytt pga missnöje, men även pratat med andra föräldrar som är nöjda med förskolan. Den andra förskolan har bättre rykte och jag upplevde den som mysigare. Sonen gick på en annan förskola innan han började på den nuvarande, vi bytte pga flytt, och där var han aldrig ledsen efter inskolningen. Å andra sidan var han yngre då. Och som ni säger, allt är kaos just nu och ytterligare en förändring kanske bara gör det värre. Men det jag tänker på är att sonen som person är väldigt social och älskar att leka med andra barn, trots det är han så ledsen att han totalvägrar att gå till förskolan ibland, och det har ju inte bara kommit nu utan var samma sak ibland innan också. Så jag tror inte att det enbart har med hemsituationen att göra.

• Annispannis92

Han har kompisar, han är social och leker med de flesta. Han berättar dock ofta att två av de barn han leker mest med slår honom, han slår tillbaka men brukar  inte vara den som börjar slåss. Upplever att det har varit rätt mycket stök med barn som har slagits och rivits till synes oprovocerat, men sånt händer väl på de flesta förskolor kanske. Men sonen säger ibland att han inte vill gå till förskolan pga att han blir slagen.

• Annispannis92

Vi har nu bestämt oss för att inte byta förskola, i alla fall inte just nu, utan vi kämpar vidare på nuvarande förskola och ska göta vårt yttersta för att ha en positiv inställning till förskolan. Tack för era råd

Svar på tråden Rätt val att byta förskola?