Hur kan man frivilligt storhandla på helgerna?
Jag bor i en förort till Stockholm och här finns alltså hemleverans av mat från samtliga stora matbutiker som exempelvis ICA och Willys. Trots detta är butiker som ICA Maxi och andra fulla med folk på helgerna när det finns många smidiga alternativ.
De flesta har numera en dator hemma och känner till hur man handlar på nätet och ändå väljer en mängd människor att frivilligt ta av sin lediga tid på helgen för att gå i mataffärer och handla mat.
Jag själv handlar och planerar för en hel månad och handlar endast till exempelvis någon enstaka mjölk, någon frukt eller liknande.
Jag kan förstå sådana som har shopping som ett stort intresse men det är knappast så att många har ett så stort intresse för mat så att man spenderar tid på lördagen eller söndagen för att handla. Många verkar tvärtom vara mest irriterade och trötta på att gå i en matbutik och varför göra detta när så bra alternativ finns?
Sker detta i brist på andra nöjen eller för att hitta ursäkter för att köpa skräpmat, godis, chips och annat istället för att planera? Varför inte göra något roligare av tiden som att åka ut i något fint naturområde, spela sällskapsspel, lära sig någon ny hobby antingen tillsammans med barn om man har det eller ensam.